Elektrische auto’s: exterieur, versnellingen, remmen en actieradius

Je ziet steeds vaker elektrische auto’s op de weg. Er worden op het moment natuurlijk ook nog benzine- en dieselauto’s gemaakt en verkocht, maar in de toekomst zullen de meeste auto’s elektrisch worden. In sommige gebieden in grote steden zijn oude benzineauto’s en diesels zelfs al verboden.

Sta je op het punt om een nieuwe auto te kopen? Dan is de grote vraag natuurlijk of je nu al over moet stappen of dat je nog even moet wachten. De auto-onderdelen experts van Carpardoo geven antwoord over verschillende vraagstukken.

Exterieur

Het verschil tussen een elektrische auto en een benzineauto is aan de buitenkant vaak niet te zien. Sommige auto’s worden zelfs in een elektrische en een conventionele variant op de markt gebracht. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen e-Golf en de normale Golf. Beide zijn mooi vormgegeven en hebben een klep aan de voor- of zijkant. De ene auto voor de tank, de ander voor een stekker. Elektrische auto’s zijn inmiddels ruim verkrijgbaar, dus we hoeven het niet meer te doen met alleen maar prototypes. Er zijn gezinsauto’s zoals de Kia e-Niro en superstrakke auto’s zoals die van Tesla.

Versnellingen

Een elektrische auto kan aangedreven worden door één motor, twee motoren aan de voor en achterkant of vier motoren (achter de wielen). Omdat elektromotoren over een grotere rotatiesnelheidsbereik beschikken, waarin de koppel kan worden overgebracht, hoeft er vaak niet geschakeld te worden. Dit betekent echter niet dat de auto motorisch minder complex in elkaar zit. Alles moet zo klein mogelijk zijn, om de auto niet te zwaar te maken. Omdat de maximale snelheid te verhogen. wordt er vaak een tweede versnelling toegevoegd. Hiermee kun je hogere snelheden behalen en rijdt de auto efficiënter.

Remmen

Een verhaal dat veel de ronde doet, is dat de remmen van elektrische auto’s minder snel slijten. Dit is gedeeltelijk waar. Omdat er gebruik wordt gemaakt van elektromagnetische wisselwerking, kan het voertuig afgeremd worden zonder mechanische belasting. Dit betekent dus dat de remmen minder snel zullen slijten. Bovendien wordt de energie die opgewekt wordt tijdens dit proces gebruikt om de accu op te laden. Nadeel is dat, als je het rempedaal niet vaak gebruikt, de remschijven kunnen gaan roesten. Als je elektrisch rijdt, trap dan geregeld de rem in!

Actieradius

Toen elektrische auto’s net op de markt kwamen, was er veel kritiek op het bereik van de auto. Zo konden de elektrische auto’s maximaal een paar honderd kilometer rijden. Tegenwoordig zijn de actieradiussen hoger. Zo belooft Tesla dat je met de Tesla Model 3 bijna 500 kilometer kunt rijden op een volle batterij. Let op: Dit is een maximum bereik. Het bereik kan snel afnemen, als je de auto niet op de juiste manier gebruikt. Door de auto te ver te laten ontladen bijvoorbeeld. Met een lege accu langs de weg staan is natuurlijk het laatste dat je wilt. Overweeg je een elektrische auto en rij je veel lange afstanden? Kijk dan goed naar de actieradius van de auto!

The post Elektrische auto’s: exterieur, versnellingen, remmen en actieradius appeared first on Elektrischeauto.nl.

Het bericht Elektrische auto’s: exterieur, versnellingen, remmen en actieradius verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *