Lightyear is niet de nieuwe Tesla

Het Nederlandse bedrijf Lightyear wil elektrische auto’s bouwen en zo de wereld veroveren: het klinkt wel een beetje als Tesla. Maar toen we onlangs de mogelijkheid kregen om de Lightyear One van dichtbij te bekijken, leerden we dat Lightyear totaal niet lijkt op andere autobouwers.

Lightyear One

Lightyear One

De eerste auto van Lightyear, toepasselijk genaamd One, lijkt een normale auto, tot je hem goed bekijkt. Neem bijvoorbeeld de lichtband op de voorkant of de afdekplaten over de achterwielen. De lange achterkant doet ons erg denken aan de Citroën SM, een auto wiens futuristische uiterlijk nooit door de werkelijkheid is ingehaald.

Het futuristische uiterlijk van de Lightyear One wordt versterkt door het gladde uiterlijk: er zit geen lijn teveel op de auto. Het minimalisme is nog duidelijker in het interieur, waar al het overbodige is weggelaten. Het is een grote, maar vrij kale auto. Geen luxe automobiel voor de rijken der aarde, terwijl het prijskaartje dat wel een beetje doet vermoeden. Wat zit erachter?

Lightyear One

Laag energieverbruik

In de gehele wereld stijgt de welvaart, maar alleen in stukjes van Europa, Amerika en China is infrastructuur te vinden om elektrische auto’s op te laden. De elektriciteit komt ook nog te vaak van steenkolen en andere vervuilende bronnen. De mensen achter Lightyear, die voor de TU Eindhoven jarenlange ervaring hebben in het bouwen van zonne-auto’s, zagen de oplossing: een auto voor de hele wereld, die zelf energie opwekt en zo duurzaam mogelijk is.

De Lightyear One doet alles om het energieverbruik te
verminderen. De druppelvorm zorgt voor een extreem lage weerstand. Omdat de vier
elektromotoren heel klein zijn, passen ze in de wielen, waardoor er geen aandrijfassen
nodig zijn en ook de onderkant heel aerodynamisch is. Door het gebruik van koolstofvezel
en aluminium is de auto ook heel licht: alles om zo min mogelijk elektriciteit
te verbruiken. Het bereik is dan ook ongekend: 600 tot 800 kilometer op een
volle accu!

Lightyear One

Door de zonnepanelen kan de Lightyear One in Nederland
zoveel stroom opwekken dat je per jaar 1100 kilometer gratis kan rijden. In
landen met meer zon is dat nog meer. De zonne-energie is echter alleen
ondersteunend: opladen is wel nodig. Toch is een snellader overbodig: door het
lage stroomverbruik levert een nachtje aan een gewoon stopcontact al zo’n 400
kilometer rijden. Als je weinig verbruikt, hoef je immers maar weinig te laden.

Missie

Dit maakt de Lightyear One een elektrische auto die overal
ter wereld te gebruiken is, onafhankelijk van de elektrische infrastructuur. Overal
hebben ze zon, en anders wel een gewoon stopcontact. Een auto die mobiliteit brengt
voor iedereen ter wereld, zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Deze
missie maakt Lightyear uniek.

Lightyear One

Lightyear maakt bewust de keuze om de markt te betreden met een premium auto, om vervolgens de techniek verder te ontwikkelen en duurzamer te maken. De Lightyear One is al te bestellen: de eerste auto’s worden begin 2021 geleverd. De prijs is niet mis: bijna 150.000 Euro. Lightyear stelt echter dan je niet alleen naar de aanschafprijs moet kijken: door de lage verbruikskosten zijn de kosten per kilometer laag. Ondertussen zijn er al 120 auto’s gereserveerd en aanbetaald. Ongetwijfeld gaan we dus nog meer horen van Lightyear!

Het bericht Lightyear is niet de nieuwe Tesla verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *