Vergelijking: Tesla Model Y vs. Tesla Model 3

Compleet onverwacht was daar ineens het bericht dat Tesla de
eerste exemplaren van de Model Y aan klanten in de Verenigde Staten had
geleverd.

(De Tesla-modellen zijn nu S3XY – ongetwijfeld een geintje van Elon Musk)

De Tesla Crossover

Van de Tesla Model Y wordt veel verwacht. Het is eigenlijk de hoge versie van de Model 3 en gezien de populariteit van crossovers en SUVs afgelopen jaren kan dit model een enorme hit worden. Tot nu toe hadden liefhebbers van hogere auto’s alleen de dure en grote Model X, die met de vleugeldeuren. Een crossover op basis van de Model 3 zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn.

Tesla meldde eerder dat de Model Y ongeveer 75% van de
onderdelen deelt met de Model 3. Dit maakt het extra interessant om te kijken
hoe verschillend de Model Y en de Model 3 zijn.

Tesla Model Y

In Nederland wordt de Tesla Model Y in twee uitvoeringen
geleverd: de Longe Range AWD en de Performance. Beide modellen worden op vier
wielen aangedreven en ze hebben beide hetzelfde accupakket. De Longe Range AWD
heeft 25 kilometer meer bereik dan de Performance (480 vs. 505km WLTP), maar
zoals de naam doet vermoeden is de Performance sportiever: hij sprint 1,3
seconden sneller vanuit stilstand naar 100km/u (3,8 vs. 5,1 seconden) en hij
heeft een hogere topsnelheid (241km/u vs. 217km/u).

Degenen die al in de Model Y hebben gereden, zijn positief. De
acceleratie is natuurlijk nog steeds fenomenaal ten opzichte van een benzine-
of dieselauto. Het rijgedrag is ook prima: de Model Y laat zich beter door de
bocht sturen dan een Model X, maar minder goed dan een Model 3. Het rijgedrag
van de Model Y is precies dat wat je verwacht: tussen dat van de Model 3 en de
Model X in.

Hoger, breder, langer

De Tesla Model Y is een crossover, dus het zal geen
verrassing zijn dat hij zo’n 18 centimeter hoger is dan de Model 3. Hij is
tevens iets langer, wat met name ten goede komt aan de beenruimte achterin, en
de auto is ook iets breder. De wielbasis is ongeveer gelijk, en de
bodemvrijheid is slechts 1,3 centimeter hoger.

Hoe kan dat: de auto zoveel hoger en de bodemvrijheid
vrijwel gelijk? Dat betekent dus dat het plafond dus een stuk hoger zit, maar
met een hoger plafond heb je nog geen hoge zitpositie. Tesla heeft dit opgelost
door de stoelen op stelten te zetten: door de stoelen op verhogers te plaatsen,
krijg je automatisch die hogere zitpositie. Vreemd genoeg is er niks dat
spullen tegenhoudt om onder de hoge stoelen te rollen.

Tesla Model Y

In uiterlijk is de Model Y bijna gelijk aan de Model 3, behalve
dan natuurlijk dat hij iets hoger is. Dit is niet gek gezien de hoeveelheid
onderdelen die gelijk zijn: zo zijn de koplampen exact hetzelfde, net zoals de
deurgrepen. Als je er eentje tegenkomt, zal het moeilijk zijn om te zien of het
een Model 3 of een Model Y is, zoveel lijken de twee modellen op elkaar.

Meer interieurruimte

Het zal geen verrassing zijn dat het interieur van de Model
Y meer ruimte biedt dan de Model 3. Iedereen in de auto heeft meer hoofdruimte
en de passagiers achterin profiteren van meer beenruimte. Vreemd genoeg is de
beenruimte voorin iets minder dan in de Model 3. Uiteraard heeft de Model Y ook
meer ruimte voor bagage vergeleken met de Model 3. Hij is ook zwaarder.

Tesla Model Y interieur

Net zoals voor de buitenkant geldt dat het interieur van de
Model Y bijna gelijk is aan dat van de Model 3. De deurpanelen, het dashboard,
de knopjes en schakelaars: alles is exact gelijk. Ook het grote scherm in het
midden van het dashboard is hetzelfde als in de Model 3. Wel nieuw is de
hittepomp voor de verwarming: deze lijkt nieuw voor de Model Y, maar misschien
komt deze ook naar de Model 3. Ook zijn de buitenspiegels van de Model Y iets
groter dan die van de Model 3.

De Tesla Model Y heeft meer opbergruimte. De frunk, de
opbergruimte voorin, is een stuk groter en ook de kofferbak is ruimer. Zeker
met de achterbank plat gevouwen – dit kan straks in twee delen – ontstaat een
enorme opbergruimte. Onder de vloer van de kofferbak is ook nog een aardige
opbergruimte. Ook nieuw bij Tesla is dat de toegang tot de kofferbak wordt
geboden door een automatische achterklep.

Tesla Model Y Kofferbak

De Tesla Model Y krijgt ook een off-road assist mee: een
modus die helpt om aandrijving tussen de voorwielen en achterwielen te
verdelen, zodat de juiste wielen het meest worden aangedreven. Ook levert deze
modus meer trekkracht op lage snelheden.

Conclusie

De Tesla Model Y is de langverwachte crossover van Tesla, en
het is inderdaad een hoge versie van de Model 3. Het dak is hoger en de stoelen
op verhogers bieden een hogere zitpositie, maar verder is het exact een Model
3. De passagiers achterin hebben iets meer beenruimte, maar degenen voorin
juist iets minder, en de kofferbak is een stukje ruimer.

Tesla Model Y

Verdere verschillen zijn er niet, op een paar extra
oplaadpunten, een elektrische achterklep en een off-roadmodus na. De Model Y is
gewoon een hoge Model 3. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn: de Model Y biedt veel
meer ruimte dan de Model 3, en dat maakt hem een stuk praktischer. Gezien de
huidige voorkeur van de gemiddelde autokoper zal de Tesla Model Y dan ook wel
een succes worden.

Op de website van Tesla Nederland wordt nog geen datum genoemd dat de Model Y voor Nederlandse klanten beschikbaar is. Hij is al wel te bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Het bericht Vergelijking: Tesla Model Y vs. Tesla Model 3 verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *