De Nederlandse automarkt heeft in de eerste zes maanden van 2025 een stap terug moeten doen. Volgens de nieuwste cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC zijn er 182.680 nieuwe personenauto’s geregistreerd — een daling van 5,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de maand juni liet met 34.641 registraties een lichte teruggang zien van 1,5 procent ten opzichte van juni 2024.
Voor veel wagenparkbeheerders is dit geen verrassing. Onzekerheid rondom belastingen, veranderende aanschafsubsidies en economische druk op de zakelijke markt zorgen voor een afwachtende houding. Tegelijkertijd blijft één trend onmiskenbaar: de opmars van de elektrische en hybride aandrijflijnen zet gestaag door.
Hybride en elektrisch winnen terrein
Het aandeel volledig elektrische auto’s (EV’s) in de markt steeg met 6 procent naar 63.877 stuks. Een opvallend aandeel van 81,8 procent daarvan werd zakelijk aangeschaft, waarmee de zakelijke markt wederom de motor blijft achter de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark.
Bijna de helft van alle nieuw geregistreerde voertuigen in de eerste jaarhelft was een hybride: 88.293 voertuigen, goed voor een marktaandeel van 48,3 procent. Daarbinnen valt op dat het grootste aandeel uit plug-in hybrides bestaat (40,4%), gevolgd door mild-hybrides (30,7%) en full hybrids (28,8%).
De verkoop van benzineauto’s loopt verder terug en daalde naar een marktaandeel van 15 procent, vergeleken met 21,8 procent in dezelfde periode van 2024. Daarmee is de traditionele brandstofauto in vrije val — en dat heeft directe implicaties voor aankoopstrategieën binnen zakelijke wagenparken. Al valt er wat voor te zeggen als full en mild hybride’s en benzine’s over één kam geschoren worden.
RAI en BOVAG roepen op tot duidelijkheid
Zowel RAI Vereniging als BOVAG pleiten nadrukkelijk voor een helder en toekomstbestendig fiscaal beleid. Dat is noodzakelijk om de transitie naar schoner vervoer te ondersteunen én om de onzekerheid in de markt te verminderen.
Voor wagenparkbeheerders betekent dit: de komende maanden zijn cruciaal. Een stabiel fiscaal kader helpt bij het nemen van investeringsbesluiten voor EV’s, PHEV’s en andere alternatieven, inclusief de mogelijke impact van betalen naar gebruik of het afbouwen van EV-stimuleringsmaatregelen. Het is dus de aankomende maanden zaak om goed op signalen uit de markt te letten, maar uiteraard ook Prinsjesdag in de gaten te houden.
Populaire merken en modellen
In juni 2025 zijn de volgende merken het meest geregistreerd:
- Renault (8,7%)
- Kia (8,7%)
- BMW (7,7%)
- Volkswagen (7,0%)
- Toyota (6,6%)
De Tesla Model Y is opnieuw het populairste model van de maand, gevolgd door:
- Škoda Elroq
- Tesla Model 3
- Kia Picanto
- Kia EV3
Opvallend is de sterke opkomst van de BMW iX1, die zich met 4,3% marktaandeel stevig nestelt in de top-5 van elektrische modellen. Deze data geven richting aan merken- en modelkeuzes bij het updaten van vlootstrategieën. De top-5 modellen zijn ook toevallig allemaal volledig elektrische modellen.
Wat betekent dit voor wagenparkbeheerders?
De markt ontwikkelt zich, en snel ook. Voor professionals in wagenparkbeheer zijn dit de belangrijkste aandachtspunten:
- Versnel de elektrificatie
De zakelijke dominantie in EV-registraties toont aan dat elektrificatie niet langer optioneel is. Houd rekening met TCO (Total Cost of Ownership), laadinfrastructuur én subsidiemogelijkheden die op korte termijn kunnen verdwijnen of veranderen. - Herzie hybride strategieën
De toename in plug-in hybrides kan voor veel bedrijven een praktische tussenstap bieden richting volledig elektrisch rijden. Zeker in sectoren met veel kilometers of beperkte laadinfrastructuur. - Fiscaliteit is alles
Blijf scherp op fiscale ontwikkelingen. Besluitvorming in Den Haag over BPM, MRB en betalen naar gebruik kan direct invloed hebben op leasecontracten, afschrijvingen en budgettering. - Flexibiliteit in het merk- en modelbeleid
Monitor populaire modellen en beschikbaarheid van levertijden. Bundeldeals met aanbieders van elektrische modellen kunnen aantrekkelijk zijn bij grotere vervangingsrondes. - Blijf anticiperen
Wagenparkbeheer is strategisch geworden. Door nu vooruit te kijken, kunnen kosten beheersbaar blijven én kunnen werkgevers hun MVO-doelstellingen waarmaken.
Downloadtip
Wil je de volledige maandcijfers en analyses van BOVAG, RAI en RDC bekijken, inclusief segmentatie per merk, aandrijving en kanaal? Download het rapport via raivereniging.nl.
Geef een reactie