Binnenkort gaan we weer met de leaseauto op vakantie. Maar er zijn wel wat zaken waar je rekening mee moet houden, zoals het tanken in het buitenland en afwijkende regels. In deze blog zoomen we in op enkele belangrijke aspecten.
Hoe worden brandstofkosten in het buitenland verrekend?
Veel leaserijders hebben de beschikking over een tankpas, maar daarmee kan vaak alleen in Nederland of in specifieke landen in Europa worden getankt. Het is dus raadzaam om voordat u op pad gaat met de leaseauto bij de leasemaatschappij te checken in welke landen u kunt tanken met uw tankpas. Vaak is het zo dat u tankbeurten in het buitenland zelf voor moet schieten in geval van zakelijke ritten, vakantieritten zijn vrijwel altijd voor rekening van de berijder. In overleg met de werkgever kan hier vanaf geweken worden.
Tanken is in Duitsland en zeker in Luxemburg veelal goedkoper dan in Nederland, maar dat is in Frankrijk en Italië lang niet altijd het geval, om over Zwitserland nog maar te zwijgen. Ook in het buitenland scheelt het enorm als je niet langs de snelweg tankt, dat kunt u beter in de buurt van uw overnachtingsadres doen als de vakantierit meerdere dagen in beslag neemt. En anders kan het interessant zijn om even van de snelweg af te gaan, hoewel je in minder dicht bevolkte gebieden dan niet weet hoe ver je moet rijden naar het dichtstbijzijnde tankstation. Even googelen kan wat dat betreft uitkomst bieden. Iets anders waar u rekening mee moet houden, is het feit dat de afstand tussen tankstations in het buitenland vaak een stuk groter is dan in Nederland. Het is dus zaak om niet al te lang door te rijden met een leger wordende tank in gebieden die u niet kent.
Tolheffingen en milieuzones
In veel Europese landen zijn tolheffingen op snelwegen of bij tunnels en bruggen, bijvoorbeeld in Frankrijk, Italië en Oostenrijk. In dat laatstgenoemde land heb je net als in Zwitserland een vignet nodig. Het is raadzaam om voor de landen die u doorkruist tijdens uw vakantie alvast van tevoren de benodigde vignetten te bestellen om stress te voorkomen. Vaak is dit ook goedkoper. Een goed adres daarvoor is de ANWB. U weet dan in ieder geval zeker dat u officiële vignetten krijgt, want met name in het geval van vignetten die alleen online hoeven te worden geregistreerd (zoals voor Tsjechië) zijn er diverse websites die er alleen op uit zijn om u geld afhandig te maken. De boetes voor het niet bezitten van een (online) vignet zijn erg hoog, het is dus zaak om dat te voorkomen.
De genoemde tolkosten worden niet altijd vergoed in het kader van de leaseovereenkomst, zeker niet wanneer het om privégebruik gaat. Informeer zodoende vooraf welke zaken voor eigen rekening zijn.
Daarnaast zijn er in steeds meer steden milieuzones waar alleen auto’s die in een bepaalde emissieklasse vallen toegang toe hebben. Dit is onder meer het geval in Duitsland, Frankrijk en Italië. Met EV’s heb je vaak meer vrijheden, maar soms is het nodig om van tevoren een milieusticker of -vignet te kopen. Ook dat zijn zaken die je beter voor vertrek kunt checken, want als je op een warme zomerse dag door een drukke, onbekende stad rijdt, heb je al genoeg aan je hoofd. Een verkeersbord dat beperkingen aangeeft, zoals in Italië het bord met de tekst Zona Traffico Limitato (ZTL), is dan snel gemist, en dat kan flink in de papieren lopen aangezien daar vaak een camera naast staat.
EV-laadinfrastructuur in het buitenland
Als u met een elektrische leaseauto op vakantie gaat, zijn de beschikbaarheid van laadpunten en de compatibiliteit van laadpassen en -apps de belangrijkste aandachtspunten. Niet alle Nederlandse laadpassen werken in het buitenland. Veel leasemaatschappijen bieden internationale laadpassen aan, maar het is wel zaak om die ruim voor vertrek te activeren. Daarnaast is het zaak om de laadstops goed te plannen om wachttijden en onverwachte omwegen te voorkomen. Ook is het natuurlijk handig om laadstops bijvoorbeeld te laten samenvallen met de lunchpauze. Apps zoals die van ABRP (A Better Route Planner) helpen bij het efficiënt indelen van de route.
Samenvattend
Natuurlijk is het heerlijk om met de leaseauto op vakantie te gaan, maar dat brengt wel voorbereiding met zich mee. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden: de beperkte bruikbaarheid van tankpassen in het buitenland en de tolheffing en milieuzones in de verschillende landen. En wanneer u met een EV op pad gaat, kan het slim zijn om van tevoren een goede routeplanning te maken. Wat overigens sowieso nooit kwaad kan. Om verrassingen tijdens de reis te voorkomen, is een goede voorbereiding naast een duidelijke afstemming met de leasemaatschappij of wagenparkbeheerder aan te bevelen.
Geef een reactie