In slechts drie EU-landen, die samen iets meer dan 20 procent van het grondgebied van de EU beslaan – Nederland, Frankrijk en Duitsland – bevindt zich bijna twee derde (61 procent) van alle oplaadpunten in de EU. Dat maakt meteen duidelijk welke landen de beste opties zijn als je als EV-rijder zo zorgeloos mogelijk op vakantie wilt gaan. Maar hoe is de situatie in andere landen? We zoomen in op de belangrijkste vakantielanden.
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
We zeiden het al, met bijna 115.000 laadpunten heeft Duitsland een van de grootste EV-laadnetwerken van Europa. Oostenrijk heeft er ongeveer 17.700, terwijl er in Zwitserland meer dan 10.000 laadpunten te vinden zijn. De Duitse energieleverancier Ladenetz biedt een netwerk van oplaadpunten die toegankelijk zijn via een app, waarmee gebruikers kunnen betalen voor het opladen van hun EV zonder zich vooraf te moeten registreren. Een andere optie om in deze landen je EV op te laden tijdens je vakantie, is de smartphone-app EinfachStromLaden van energieleverancier MAINGAU. Daarmee kan de EV worden opladen in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. In totaal zijn er 600.000 oplaadpunten via het netwerk beschikbaar in heel Europa. Mocht je het laden liever combineren met boodschappen doen, dan is het goed om te weten dat supermarktketen Aldi ook steeds meer EV-laders op haar parkeerterreinen plaatst. De keten streeft ernaar om nog dit jaar in totaal 1.500 laders in Duitsland in gebruik te hebben genomen.
EV-bestuurders kunnen er in Oostenrijk ook voor kiezen om op te laden via het Smatrics-laadnetwerk. Voor gebruikers die geen abonnement hebben, starten de laadprijzen in het geval van 22 kW-laden bij circa € 0,55 per kilowattuur. De toegang tot dit netwerk is mogelijk via een app of met behulp van een RFID-kaart.
Frankrijk en België
In Frankrijk kunnen bestuurders van EV’s bij ongeveer 120.000 laadpunten opladen. In België zijn inmiddels meer dan 44.000 oplaadpunten te vinden. Bij de tankstations van TotalEnergies zijn 175 kW snelladers te vinden. Daarnaast exploiteert deze maatschappij circa 20.000 oplaadpunten in onder meer Nederland.
Fulli werkt met een RFID-kaart en eventueel de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten, waarmee je in heel Frankrijk en elders in Europa toegang hebt tot meer dan 400.000 laadpunten. Izivia biedt toegang tot ongeveer 200 netwerken en 300.000 laders in Frankrijk en Europa, waaronder Corri-Door en Indigo. Je kunt desgewenst kiezen voor een abonnement.
Spanje en Portugal
Wie met de EV naar Spanje op vakantie gaat, moet wel opletten. Want in dit land is er keuze uit slechts 30.000 laadpunten. In Portugal zijn er ongeveer 5.500. Om gebruik te maken van de laden van het Portugese netwerk Mobi.E, kun je de app van Electric Mobility Service Provider downloaden.
Iberdrola en First Stop hebben een laadnetwerk met ongeveer 7.000 laadpunten. De laadpunten van Iberdrola zijn toegankelijk via de app, waarmee je de prijzen van het laden kunt inzien en tevens een plekje bij een laadpunt kunt reserveren.
Tankstationketen Repsol exploiteert meer dan 2.400 laadpunten in Spanje, waar je kunt laden met 100 procent hernieuwbare energie.
Easycharger heeft een eigen netwerk van laadpunten dat toegankelijk is via een app en EDP heeft een netwerk van laadpunten in Spanje en Portugal, dat toegankelijk is met de Electric Mobility Card. Bij de Spaanse McDonald’s-vestigingen is ook de mogelijkheid om snel te laden, die toegankelijk zijn met de JuicePass-app. Geregistreerde gebruikers krijgen korting op het laden.
Italië
In Italië is inmiddels een laadnetwerk te vinden dat bijna 50.000 laadpunten omvat. BeCharge exploiteert ongeveer 20.000 EV-laadpunten in Italië, die toegankelijk zijn door de bijbehorende app te downloaden en je te registreren, of met behulp van een laadpas. Door de JuicePass-app van Enel X te downloaden, krijg je toegang tot de ruim 74.000 laadpunten die deel uitmaken van dit netwerk. Naast de laadpalen van kleinere aanbieders kunnen bestuurders hun EV’s ook opladen bij laadstations die deel uitmaken van het IONITY-netwerk.
Oost-Europa
Wie liever koers zetten richting het oosten van Europa, zal wat langer moeten zoeken naar een beschikbare laadpaal, want het aantal laders ligt nog steeds aanzienlijk lager dan in bijvoorbeeld het westelijke deel van Europa. Zo zijn er in Tsjechië ongeveer 2.500 EV-laders, in Kroatië gaat het om iets meer dan 1.300 en in Hongarije zijn ongeveer 4.000 laadpalen voorhanden. Het Poolse netwerk omvat circa 7.300 laadpunten.
In Polen en Tsjechië geeft de Orlen Charge-app toegang tot een netwerk van oplaadpunten. Betalen is mogelijk via de app, maar ook met een pinpas of creditcard. Om gebruik te maken van het Poolse GreenWay-oplaadnetwerk, moet je je eerst registreren via een smartphone-app voor de aanvraag van een RFID-kaart. Voor mensen die afreizen naar Kroatië is het goed om te weten dat de laders van het ELEN-netwerk, met oplaadpunten van 22 tot 150 kW, gratis te gebruiken zijn. Dit netwerk is toegankelijk via de bijbehorende smartphone-app.
In Hongarije kan het Mol Plugee-laadnetwerk zonder registratie worden gebruikt, maar geregistreerde bestuurders profiteren wel van een sneller verlopend laadproces en korting. Als het in dit land laadt via het PARKL-netwerk, kun je zelf kiezen of je je registreert of niet, maar in het laatste geval moet je wel je e-mailadres en telefoonnummer invoeren.
Denemarken, Noorwegen en Zweden
Mocht je liever Scandinavië aandoen tijdens je vakantie, dan is het goed om te weten dat in EV-land Noorwegen circa 27.500 laadpunten voorhanden zijn en in Denemarken ongeveer 17.500 oplaadpunten. In het laatstgenoemde land behoren hiertoe onder meer de laadpunten van Clever, een netwerk dat in de afgelopen tijd is uitgebreid. Wie hier zijn of haar EV laadt, kan rechtstreeks via de app of met Apple Pay of MobilePay betalen voor het laadproces.
Naast NewMotion en Plugshare is er in Noorwegen ook het Mer-netwerk. Toegang tot dit netwerk is mogelijk via een app of RFID-kaart en geregistreerde leden kunnen laden met korting, iets wat ons als Nederlanders natuurlijk altijd wel aanspreekt.
In Scandinavië zijn ook een groot aantal laadpunten van E.ON te vinden, die toegankelijk zijn via de E.ON Drive-app of met een creditcard.
EV-bestuurders die in Denemarken op vakantie zijn, kunnen stroom tanken bij de Sperto-laders met behulp van een RFID-tag of middels online betalen.
Het laadnetwerk in Zweden omvat op het moment van schrijven ruwweg 37.000 laders. Vattenfall is een van de laadpaalexploitanten in Zweden. Net als in ons eigen land wordt bij het InCharge-netwerk stroom geladen met behulp van een laadpas of de betreffende app. Het Scandinavische netwerk Recharge heeft laadstations in Noorwegen, Zweden en Finland. Hier kan worden opgeladen via een QR-code, een RFID-tag of een app, maar ook met behulp van sms. De prijzen voor 22 kW-laden beginnen bij circa € 0,40/kWh.
Geen probleem?
Op vakantie gaan met je elektrische auto is echt geen probleem, maar deze checklist met de verschillende aanbieders kan soms net die helpende hand bieden die je onderweg nodig hebt.
Geef een reactie