Corona breekt bijtellingsregels elektrische auto

Auto’s die geen CO² uitstoot produceren tijdens het gebruik ervan, krijgen een korting op het algemene bijtellingspercentage van 22%. Hieronder vallen elektrische auto’s en waterstofauto’s. We focussen ons in dit artikel op de elektrische auto. Deze hebben het volgende bijtellingspercentage.

  • in 2020 heeft een elektrische auto 8% bijtelling
  • in 2021 krijgt een elektrische auto 12% bijtelling

Alleen… vanwege de uitbraak van het coronavirus zijn autofabrieken stilgelegd en daardoor worden veel elektrische auto’s later uitgeleverd dan gepland. Van bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E is nu al bekend dat deze niet eind 2020 komt, maar pas in 2021. Daardoor krijgt de zakelijke rijder te maken met een hogere bijtelling, namelijk 12%  (2021) in plaats van 8% (2020).

Men komt op voor de zakelijke rijder

Aangezien dit een overmachtsituatie is, geven veel automotive partijen aan dat de zakelijke rijder hier niet de dupe van mag worden. Daarom lobbyen veel partijen nu bij de overheid om de huidige 8% bijtelling voor elektrische auto’s te verlengen naar 2021. Dus in 2021 geen 12% bijtelling, maar nog een jaar 8% bijtelling. Hiervoor pleiten Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en Vereniging Elektrische Rijders (VER). Zij vinden namelijk dat de zakelijke rijder, de elektrische autobranche én het milieu niet de dupe mag zijn van de stilgelegde fabrieken en dat daardoor elektrische auto nu te laat uitgeleverd worden.

BOVAG en RAI tegen verlenging

Hier tegenover staan de RAI Vereniging  en de BOVAG met elk een andere reden. Zij vinden dat de bijtelling per 2021 gewoon, zoals afgesproken, verhoogd moet worden. De RAI Vereniging geeft als reden aan, dat zij al jaren het jojo-beleid van de overheid hekelt. Elke jaar zijn er nieuwe bijtellingsregels. Met die gedachte vinden zij het niet gepast, om nu wel om een verandering te vragen omdat deze toevallig gunstig uitpakt voor de zakelijke rijder.

De BOVAG geeft aan dat de elektrische autoverkoop helemaal niet gestimuleerd hoeft te worden. Dit jaar had de overheid als doelstelling om tussen de 20.000 en 50.000 elektrische auto’s te verkopen. En ondanks de verkoopdip vanwege corona, zal die doelstelling nog steeds gehaald worden.

Uiteraard staan wij aan de kant van de zakelijke rijder. Hij/zij mag niet de dupe worden van deze overmachtsituatie. Daarom pleit Fleetcompass ook voor een verlenging van de 8% bijtelling van 2020 tot minimaal halverwege 2021. Dit komt de verkoop van elektrische auto’s ten goede, dit komt het milieu ten goede én de zakelijke rijder, MKB-er, ZZP-er wordt niet nog extra in zijn of haar portemonnee geraakt door de gevolgen van de crisis.