Elektrisch rijden wint steeds meer aan populariteit. Dit komt niet alleen door de subsidies of kortingen op de bijtelling. Veel mensen kiezen ook voor deze vorm van vervoer omdat het beter is voor het milieu of omdat het simpelweg comfortabeler is. Niet enkel het rijden is comfortabel door het ontbreken van motorgeluid en trillingen. Thuis een eigen ‘tankstation’ hebben is ook onderdeel van het gebruiksgemak. Toch zijn er veel mensen ook nog huiverig voor deze laadinfrastructuur, met name degene die regelmatig buiten de goede Nederlandse infrastructuur komen.

Infrastructuur voor alternatieve brandstoffen

Oftewel AFIR. Deze nieuwe wet is een mijlpaal in het Fit for 55 beleid van de Europese Unie en zal volgens de Unie zelf de CO2-uitstoot flink omlaag brengen. Voor de consument is het echter ook goed nieuws! Dit komt er namelijk op neer dat er vanaf 2025 iedere 60 kilometer langs de belangrijkste Europese snelwegen een snellader moet staan. Ieder oplaadpunt moet dan een capaciteit hebben van minimaal 150 kW. Op deze manier is er vanaf 2025 dus een zeer goede Europese dekking van oplaadpunten, wat vooral ook interessant is voor de elektrische auto’s die geen accucapaciteit hebben van minstens 600 kilometer. Gevolg is dus dat het ook mogelijk wordt om met praktisch elke elektrische auto, flinke afstanden af te leggen, zonder laadstress.

Ook betalen gemakkelijker

Naast het aantal laadpunten, moet ook het betalen makkelijker gaan worden. Voor de degene die al eens met een elektrische auto naar het buitenland zijn geweest, weet hoe lastig dit soms kan zijn. Je moet meerdere laadpassen van meerdere aanbieders bij je hebben om op de bestemming aan te komen. Gelukkig gloort er hoop aan de horizon.

Onderdeel van de AFIR is namelijk dat de betalingen veel gemakkelijker moeten worden! Dus geen abonnementsvorm meer en transparante prijzen. En dat niet alleen. Contactloos en met een bankpas betalen moet de standaard gaan worden, aangevuld met een laadpas.

Hierbij moet ook al van tevoren bekend zijn of een laadpunt beschikbaar is of niet. Evenals bij tankstations moet dan ook de prijs van tevoren voor de consument al duidelijk zichtbaar zijn. Verder dient de verwachtte laad- of wachttijd ook vermeld te worden.

Met de AFIR wordt elektrisch rijden dus weer een stuk bereikbaarder, comfortabeler en makkelijker. Uiteraard is Fleetcompass de aangewezen partij om samen met u te kijken naar de voor u zakelijk meest interessant oplossing.