Eigenlijk werkt het verbruik van een elektrische auto niet veel anders dan een vergelijkbare brandstofauto. Een koude motor verbruikt tenslotte ook meer brandstof en hoe harder je rijdt hoe hoger het verbruik. Echter kunnen bij een volledig elektrische auto de effecten van externe factoren van grotere invloed zijn op de actieradius. Hoe zit dat nou precies?

Weersomstandigheden

Een van de meest belangrijke componenten van een elektrische auto is het accupakket. Een accu heeft een ideale bedrijfstemperatuur bij ongeveer 21 graden (buiten temperatuur). Bij temperaturen onder de 15 of boven de 25 graden functioneert het accupakket minder goed. Voornamelijk koudere temperaturen zijn van grote invloed. Uit cijfers blijkt dat bij vrieskou de actieradius van een elektrische auto tot 30 procent kan zakken. Dit komt door het type lithium-ion accu dat in een elektrische auto zit. Je kunt het vergelijken met een mobiele telefoon, deze is bij koudere temperaturen ook sneller leeg.

Tegenwoordig zijn de meeste elektrische auto’s uitgerust met een geconditioneerd accupakket. Zo’n accupakket kan koelen of verwarmen zodat het de juiste temperatuur heeft. De hoeveelheid energie dat dit kost wordt gecompenseerd door het beter functionerende accupakket. Daarnaast kan het bij vriestemperaturen verstandig zijn om ’s-nachts je elektrische auto op te laden, er ontstaat namelijk warmteontwikkeling tijdens het opladen.

Belading

Het gewicht van je auto, mede bepaald door de belading, is van invloed op het energieverbruik.

Een volledig beladen elektrisch aangedreven auto verbruikt meer energie dan een lichtere variant. Hoe zwaarder de lading, hoe minder ver je kunt rijden. Neem dus geen overbodige spullen mee. Ben je van plan om op vakantie te gaan met een caravan? Houd dan je actieradius goed in de gaten. Met een caravan verbruik je al snel 2 tot 2,5 keer meer dan normaal. Dus je actieradius daalt ook met een factor 2 tot 2,5.

Rijstijl

Waar een brandstofauto op de snelweg zuiniger is (bij een constante snelheid) dan in de stad, is het tegenovergesteld het geval bij een elektrische auto. Die verbruikt meer op de snelweg dan in de stad. Hoe harder je rijdt, des te meer luchtweerstand heb je waardoor je elektrische auto meer gaat verbruiken. Het verschil tussen 130 km/u en 100 km/u kan bij sommige auto’s wel twee keer zo groot zijn. De verlaging van de maximum snelheid (per maart 2020) was voor elektrische auto’s een goede ontwikkeling voor de actieradius. Het merendeel van de elektrische auto’s ging er minimaal 30% range op vooruit.

Met een elektrische auto is het best mogelijk om zo zuinig mogelijk te rijden. Probeer bijvoorbeeld rustig op te trekken en tijdig gas terugnemen in plaats van hard afremmen. En denk ook aan het terugdringen van je maximumsnelheid. Met name wanneer je op wintersport gaat, is het belangrijk om rustig te rijden. Bij vriestemperaturen én een sportieve rijstijl blijft er weinig over van de beloofde actieradius.

Topografie

Heuvels, snelwegen, slingerwegen, enzovoort. Topografie is stiekem een grote factor als we kijken naar het verbruik van een elektrische auto. Heuvel op verbruikt een elektrische auto aanzienlijk meer stroom. Heuvel af kun je gelukkig gebruik maken van het regeneratief remsysteem die tijdens het remmen – of gas los – stroom opwekt.  Bijkomend voordeel is dat je hierdoor goed afremt, waardoor je veiliger rijdt in de bergen.

Een elektrische auto is eigenlijk het meest efficiënt in de stad, omdat tijdens het vele afremmen in de stad energie (actieradius) wordt teruggewonnen. Op de snelweg verbruikt een elektrische auto namelijk constant stroom.

Wat is nu de conclusie?

Door je rijstijl aan te passen kun je zelf al veel doen om je actieradius te vergroten. Probeer in de wintermaanden je elektrische auto voor te verwarmen als de auto aan het laden is.

Heb je het koud? De verwarming van een elektrische auto verbruikt namelijk veel stroom. Je kunt dit wel beperken door de kachel niet maximaal te laten koelen in de zomer of te verwarmen in de winter. Zet dus bijvoorbeeld alleen de stoel- en stuurverwarming aan. Je handen en voeten vertellen jouw lichaam namelijk of je het warm of koud hebt.