Met de opmars van de elektrische (hybride) auto groeit het aantal laadpalen stevig door. Heerlijk, elke dag met een volle accu thuis vertrekken. Super praktisch, maar hoe zit dat dan met de stroom? Een groot deel van de huidige elektrische autorijders rijdt deze auto zakelijk. In dat geval kunnen de gemaakte laadkosten van een eigen laadpaal thuis, verrekend worden met de werkgever. Dit kan zowel automatisch als handmatig. Hoe dat werkt, leggen we je graag uit.

Domme of slimme laadpaal?

Voordat je kunt gaan verrekenen is het wel belangrijk dat de laadpaal geschikt is én dus ‘slim’ is. Zogenaamde ‘domme’ laadpalen zijn namelijk niet in staat om de gemaakte laadkosten automatisch te verrekenen. Dit lukt je alleen met ‘slimme’ laadpalen. Hiervoor moet je bij een CPO (Charge Point Operator) een online abonnement afsluiten. De CPO zorgt voor de verbinding met het internet en geeft je laadgegevens door, zodat de laadkosten verrekend kunnen worden in het leasecontract.

Je kunt wel met een ‘domme’ laadpaal bijvoorbeeld elke maand het aantal geladen kWh declareren middels een overzicht, als de laadpaal voorzien is van een Wifi of bluetooth functie.

Verrekenen met elke laadpas

Laadpassen zijn er in overvloed. Echter kunnen de tarieven onderling fors verschillen, net als de voorwaarden. De leasemaatschappij kiest vaak de laadpas of laadpasaanbieder. Fleetcompass adviseert bijvoorbeeld de Multi Tank Card-laadpas omdat deze geen extra starttarief of opslag berekend. Maar dat betekent wel dat een laadpaal alle laadpassen van verschillende laadaanbieders moet kunnen lezen. Gelukkig blijft het tarief op de laadpaal gelijk, ongeacht het tarief van de laadpas. Ondanks dat je met praktisch elke laadpas kunt laden en verrekenen, is het verstandig om vooraf na te vragen of je laadpas rekent met een opslag en/of een starttarief hanteert.

 Even op een rij: zo werkt verrekenen

  1. Slimme laadpaal
    Heb je nog geen slimme laadpaal? Geen probleem, de meeste thuislaadpalen kunnen gewoon ‘online’ worden gezet. Dubbelcheck dit van tevoren even met een Charge Point Operater (CPO) . Daarna kun je een tarief op jouw laadpaal instellen.
  1. Juiste laadpas
    Elektrische rijders kunnen hun auto thuis en onderweg opladen met een laadpas. Afhankelijk van de laadpasbeheerder betaal je wel of geen starttarief en een vaste prijs per kWh.
  1. Laadkosten verwerken
    Vervolgens verwerkt de Charge Point Operator (CPO) of beheerder (eMSP) die aan de laadpas gekoppeld is, de laadtransacties. Het maakt niet uit welke laadpas is gebruikt. Verrekenen kan met elke laadpas. Het tarief op de publieke laadpaal bepaalt hoeveel er in rekening wordt gebracht op de laadpas. Bij een privé laadpaal kan dit ingesteld worden.
  1. Laadkosten uitbetalen
    Afhankelijk van de gekozen CPO worden de laadopbrengsten eens per maand of kwartaal uitbetaald. Laadopbrengsten, transactiekosten en de inkoop van stroom zie je terug op de creditnota; daarmee heeft de berijder inzicht in zijn ‘kostenvergoeding’. Dit proces is volledig automatisch.

Zakelijke investering laadpaal

Indien je een laadinfrastructuur (meerdere laadpalen en aansluitingen) wil laten plaatsen bij je bedrijf, dan is dit een forse investering. Door middel van de betalingen van gastgebruikers kun je je investering terugverdienen. Je kunt namelijk zelf een tarief instellen op de laadpaal, net als bij een pompstation. De gastgebruiker betaalt dan dus een extra bedrag voor de stroom die hun elektrische auto “tankt”. Daardoor kun je winst maken op je stroom. Steeds meer ondernemers kiezen voor deze vorm van verrekenen in plaats van dat ze de oplaadkosten zelf weggeven.

Er zijn ook leveranciers die gratis laadpalen leveren op bedrijventerreinen en deze investering terugverdienen met de winst op de stroom. Terwijl de stroom nog steeds voordelig is voor de ondernemer omdat deze partijen stroom groot inkopen.

 

Fleetcompass regelt ook laadinfrastructuur voor bedrijven. Neem contact op voor meer informatie.