Vanaf maart 2020 is thuiswerken eerder de standaard, dan een uitzondering geworden. We maken minder woon-werk kilometers, bezoeken minder klanten, maar gebruiken de zakenauto ook minder voor privé-afspraken. Maar wat zijn nu de effecten/kosten van het thuiswerken op het wagenpark? In dit artikel benoemen we ze.

Thuiswerken is 14 km minder per dag

Kabinet Rutte heeft vorig jaar aangegeven dat er zoveel mogelijk thuis gewerkt moest worden. Veel werknemers hebben daar gehoor aan gegeven. Eerst bedroeg de dagelijks afgelegde afstand per auto tussen de 39 en 42 km. Na Ruttes thuiswerkverzoek is dat gedaald naar 28 km per dag. Uiteraard zorgt dit voor minder brandstofkosten.

Minder hardrijders

Eenmaal onderweg hield men zich, na het thuiswerkverzoek, ook beter aan de maximumsnelheid. Uit ANWB-onderzoek bleek dat vóór de coronacrisis 26% van de ondervraagden zich keurig aan de maximumsnelheid hield. Ten tijde van de eerste lockdown is dat percentage gestegen naar 33%. Naast dat het veiliger is, is het ook beter voor het milieu én rijdt de auto zuiniger. Bij een elektrische auto zie je dit voordeel direct terug in de actieradius op je scherm.

Dat men minder hard is gaan rijden is opvallend. Omdat er minder mensen op de weg te vinden zijn, zou het verleidelijker kunnen zijn om harder te gaan rijden. Maar blijkbaar is dat niet het geval.

Verlaging flexibele kosten

Minder kilometers rijden, maar ook minder hard rijden zorgen voor een verlaging van de variabele kosten. Je verbruikt immers minder brandstof, dus die kosten zijn er niet meer.

De vaste lasten van een zakenauto zijn niet direct lager bij meer thuiswerken. Immers de verzekering en wegenbelasting zijn niet afhankelijk van het aantal gereden kilometers. De onderhoudskosten en de restwaarde wel. Indien uw werkelijke jaarkilometrage veel afwijkt van het contractuele jaarkilometrage, kan het zinvol zijn via Fleetcompass een contractwijziging aan te vragen.

Meer of minder leaseauto’s afgelopen jaar?

Niemand zou het vreemd gevonden hebben als de autoleasebranche afgelopen jaar minder auto’s zou hebben ingezet. Niets is echter minder waar. In 2020 is het totale autoleasepark met 1,5% gestegen tot 1.145.000, aldus de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Bij dit cijfer is een kanttekening echter wel op zijn plaats. Het VNA vertegenwoordigt namelijk ruim 90% van alle leaseauto’s in Nederland.

Het totale leasewagenpark kan namelijk onderverdeeld worden in lease personenauto’s, bestelwagens en private leaseauto’s. De eerste categorie, personenauto’s, is de enige categorie waarbij minder auto’s vorig jaar ingezet zijn (-2,1% = 724.800). Er zijn in 2020 wel meer bestelwagens ingezet (+2,9% = 206.000), maar ook meer private leaseauto’s (+14% = 214.300).

In deze tijd is het juist goed om naar het wagenpark te kijken. Een mooi moment om Fleetcompass in te schakelen.

 

Bron: CBS / ANWB / VNA