Bijtelling 2020

Bijtelling 2020, MRB-wijzigingen en duurdere diesel

Eerst werd er gedacht dat er tot 2021 financieel niets zou veranderen voor (zaken)auto’s, dat stond tenminste in Autobrief 2. Maar niets is minder waar. Halverwege 2019 werd het Klimaatakkoord gepresenteerd, waarbij de eerste wijzigingen al per 2020 ingevoerd worden.

Volgend jaar al gaat het één en ander veranderen voor zakelijke rijders én wagenparkbeheerders. Wat er precies gaat veranderen hebben we hieronder voor u samengevat. We kunnen wel alvast verklappen “goedkoper wordt het niet”.

Bijtelling 2020

Het is het meest besproken onderwerp onder zakelijke rijders. Voor benzine- en dieselauto’s blijft de bijtelling 22% en verandert er dus niets. Voor nieuwe elektrische autorijders gaat de bijtelling per januari 2020 omhoog van 4% naar 8%. Deze 8% geldt tot € 45.000,- (was € 50.000,- in 2019). Daarboven betaal je over elke euro 22% bijtelling.

De bijtelling wordt uiteindelijk elk jaar verhoogd tot 22% in 2026. Houdt hier rekening mee als je je wagenpark verder wilt elektrificeren. Houdt de levertijden van elektrische auto’s ook goed in de gaten, omdat sommige populaire elektrische auto’s enkele maanden levertijd kunnen hebben.

Motorrijtuigenbelasting stijgt minimaal

De aankomende jaren zal de motorrijtuigenbelasting (MRB) enkel stijgen met de jaarlijkse inflatie. Tot en met 2024 blijft de MRB dus in basis gelijk. Dat betekent geen MRB voor elektrische auto’s en een ‘halftarief’ (betaling van de helft) voor Plug In Hybride Auto’s (PHEV’s) met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2.

Vanaf 2025 betalen elektrische auto’s een kwarttarief aan MRB en PHEV’s een driekwarttarief. Vanaf 2026 worden er geen kortingen meer gegeven op de MRB en betaalt iedereen de volledige MRB.

Duurder diesel rijden

De financiering van bovengenoemde maatregelen wordt grotendeels betaald door een extra dieselaccijns van € 0,01 per liter vanaf 2021. Twee jaar later in 2023 komt er nogmaals € 0,01 per liter aan accijns bij.

Hoe ziet jullie wagenpark er over vijf jaar uit? Laten we samen een keer brainstormen. Bel ons!

Lees een van de andere nieuwsberichten uit onze nieuwsbrief van november:

 

nieuwe BPM-tabel 2020

Nieuwe BPM-tabel komt er aan. Moet je nu of straks in je wagenpark investeren?

Er worden verschillende belastingen geheven bij de aanschaf van een nieuwe auto, zoals de BTW en BPM. De BPM is in Nederland gerelateerd aan de CO2-uitstoot van een auto. Daarbij wordt gezegd “des te meer CO2-uitstoot (lees: milieuvervuilender), des te meer BPM er betaald moet worden.” Van NEDC naar WLTP betekent duurdere auto’s De uitstoot […]

Leasefiets

Leasefiets 2020 gaat ten koste van de reiskostenvergoeding

Vanaf 1 januari 2020 gaat de bijtellingsberekening voor een fiets van de zaak (leasefiets) een stuk gemakkelijker worden. Waar je eerst een uitgebreide berekening diende te maken van de gereden privé-kilometers en deze diende te vermenigvuldigen met de kosten van de fiets, hoef je vanaf januari 2020 alleen nog maar te rekenen met 7% bijtelling. […]

Bijtelling 2020

Bijtelling 2020, MRB-wijzigingen en duurdere diesel

Eerst werd er gedacht dat er tot 2021 financieel niets zou veranderen voor (zaken)auto’s, dat stond tenminste in Autobrief 2. Maar niets is minder waar. Halverwege 2019 werd het Klimaatakkoord gepresenteerd, waarbij de eerste wijzigingen al per 2020 ingevoerd worden. Volgend jaar al gaat het één en ander veranderen voor zakelijke rijders én wagenparkbeheerders. Wat […]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *