Nog niet eens zo  lang geleden was de vraag, moet je voor benzine of diesel gaan? Even de bijtellingskorting daar gelaten was het vooral een berekening naar aanleiding van de gereden kilometers per jaar. Reed je meer dan een X-aantal duizend kilometer per jaar, dan was het verstandiger om voor diesel te gaan. Het welbekende omslagpunt van de leasetarieven. Het hedendaagse vergelijk gaat nu tussen benzine en elektrisch, maar het is té lastig geworden om te praten over een omslagpunt. Er zijn teveel (onbekende) factoren om een omslagpunt te kunnen berekenen. Toch doen we een poging om je wegwijs te maken in een kostenvergelijking.

Te beginnen met de lastigste factor, de aanschafprijs. Deze lijkt heel duidelijk, alleen lijken het soms wel dagprijzen. Vooral Tesla heeft daar een handje van en heeft haar prijzen al een aantal keren verlaagd. Door de prijsstijgingen tijdens het chiptekort en de laatste maanden weer de prijsdalingen van verschillende merken is het lastig te bepalen of we nu de bodem bereikt hebben.

Is dit nu het meest interessante moment, qua aanschafprijs, om over te stappen op elektrisch?

Dat antwoord is niet zo maar te geven. Tip: zoom in op je gewenste model. Is deze nieuw of al wat langer op de markt? Zijn er al prijsverlagingen geweest? Hoe zijn de concurrenten geprijsd? Dit zijn allemaal factoren die kunnen aangeven of de bodem bereikt is.

Meer factoren spelen een rol

Naast de prijs c.q. afschrijving heb je ook nog te maken met andere kosten (Total Cost of Ownership) zoals de verzekering, maar ook motorrijtuigenbelasting (MRB/HSB). Om met deze laatste te beginnen. Deze is op dit moment, medio 2024, gemakkelijk. Volledig elektrische auto’s zijn dit jaar namelijk nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. In 2025 krijg je 75% korting op de wegenbelasting van je EV en vanaf 2026 krijg je geen korting meer op de MRB/HSB. De verwachting is dan dat je rond de 100 euro of meer per maand uitkomt, afhankelijk van het gewicht van de elektrische auto. Maar alle plannen zijn onder voorbehoud van een nieuw kabinet.

De verzekering van een elektrische auto komt ongeveer 20% duurder uit. Dit vanwege hogere kosten van herstel van de complexe elektrische systemen én de kosten van de accu(s), wanneer deze bij een ongeluk defect raken, dat loopt dan al snel in de papieren bij een elektrische auto.

Daarnaast heb je te maken met Reparatie Onderhoud en Banden (ROB). Dat is bij een elektrische auto altijd een stuk minder dan bij brandstofbroeders. Een EV heeft namelijk 7 tot 11 keer minder slijtende onderdelen aan boord. Dus minder zaken die kunnen kapot gaan! Volgens de ANWB kun je rekenen met ongeveer 30% minder onderhoudskosten ten opzichte van een mild hybride auto. Een plug-in hybride zit daar tussenin met 20% minder ROB kosten dan een benzine auto.

Grootste variabele is het Laden

Het opladen gaat per kWh en die energieprijzen zijn de laatste jaren aan verandering onderhevig. Niet alleen bij openbare laadpalen, maar ook thuis. Het maakt ook veel uit of je bij jou in de straat moet op laden omdat dat thuis niet kan. Dat openbaar opladen varieert tussen de ongeveer 40 en 60 cent per kWh. Bij snelladers langs de snelweg zit je al snel aan de 70 tot 80 cent per kWh.  Indien thuis opladen tot de mogelijkheden behoort, dan zijn tegenwoordig (gelukkig) weer jaarcontracten van ongeveer 27 cent per kWh beschikbaar. Afhankelijk van waar er geladen wordt, is de ‘brandstof’ een hoge kostenpost.

Voorbeeldberekening

In het EV Jaarboek wordt de kostprijs per 100 km weergegeven voor zowel elektrische als benzine/dieselauto’s.

  • Als je 100 kilometer in een benzine auto aflegt, dan kost je dat tegenwoordig 14 euro. In een diesel is dat 8 euro.
  • Als je een elektrische auto oplaadt bij een snellader, dan ben je ongeveer 10 euro kwijt per 100 kilometer. Bij een openbare laadpaal kost dat de helft; 5 euro. Thuis opladen blijft het meest aantrekkelijk, maar is wel afhankelijk of je in het bezit bent van zonnepanelen. Zonder  zonnepanelen thuis betekent 4 euro uit de huishoudpot. Met zonnepanelen ben je het allergoedkoopste uit en betaal je slechts 1,25 per elke 100 kilometer die je aflegt.

Conclusie

  • Aanschafprijs; De prijzen van elektrische voertuigen dalen door toenemende concurrentie
  • Bijtelling; De bijtelling van elektrische voertuigen komt steeds dichterbij de benzine auto’s dus dat voordeel gaat verdwijnen
  • Verzekering; De verzekeringspremie voor elektrische voertuigen is hoger
  • ROB; De reparatie onderhoudskosten zijn lager
  • HSB; De korting op motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen komt te vervallen. Echter nu is dit voor elektrische voertuigen nog voordeliger
  • Laden; afhankelijk van waar je oplaadt kan een elektrische auto tot factor 11 goedkoper zijn bij het afleggen van je kilometers.

Of elektrisch rijden goedkoper is dan benzine auto’s hangt af van heel veel factoren. De autokeuze, het aantal kilometers wat wordt gereden etc. Deze markt is continue in ontwikkeling. Veel bedrijven kiezen daarnaast voor elektrisch rijden vanuit MVO oogpunt. Fleetcompass geeft u daarom graag advies inzake het elektrificeren van uw wagenpark.