Stiekem komt de winter er al weer snel aan. Vandaar dat Fleetcompass haar kennis over winterbanden graag (alvast) met je wil delen.

Winterbanden zijn normale autobanden, maar dan voorzien van een ander profiel en een andere rubbersamenstelling. Hierdoor blijven winterbanden in de winter zachter dan zomerbanden. Doordat winterbanden zachter blijven in de winter, blijft het contact met het wegdek behouden. Winterbanden zijn zeer geschikt bij temperaturen lager dan 7 graden Celcius in combinatie met ijzel, sneeuw en herfstachtige omstandigheden. In de winter zul je dus meer profijt hebben van je winterband omdat deze meer grip biedt en daardoor ook veiliger is.

Profiel van winterbanden

Het profiel van een winterband is heel anders dan bij een zomerband. Een winterband heeft afvoerkanalen naar de zijkant van de band en het profiel is meer uit blokjes opgebouwd. Hierdoor kan hij gemakkelijker water afvoeren en heeft hij meer grip in de sneeuw. Het profiel bij een winterband is ook dieper dan bij een zomerband. Dit is nodig om grip te houden in de sneeuw. Platgereden sneeuw gaat tussen het profiel zitten en wordt afgevoerd naar de buitenkant van de band. Een winterband met minder dan 4,5 mm profiel verliest de werking van het afvoeren van de sneeuw naar de buitenkant van de band en verliest op dat moment het voordeel wat een winterband heeft.

Hoe warmer, des te meer slijtage

Winterbanden bieden bij warmere temperaturen geen voordeel meer. De grens ligt bij ongeveer 7 graden boven nul. Daarom kun je winterbanden het beste op tijd vervangen door zomerbanden. Vaak wordt daarvoor maand maart aangehouden. Winterbanden hebben bij warm weer minder grip dan zomerbanden en slijten bovendien sneller bij warmere temperaturen. Met extra slijtage is niemand gebaat.

Wanneer winterbanden wisselen?

Wissel op tijd je zomerbanden om met winterbanden, meestal is dat oktober. Hiermee zorg je ervoor dat je meer grip hebt tijdens herfst/winterse omstandigheden. Met zomerbanden heb je ook een langere remweg in de winter. Dat merk je al als de weg nat is van de regen. Daarnaast bieden winterbanden meer comfort dan zomerbanden als de temperatuur daalt.

Wil je winterbanden onder je auto? Dan moet je dat op tijd regelen. Zodra de koude periode aanbreekt willen mensen massaal een afspraak, waardoor er een wachttijd kan ontstaan. Het terug wisselen naar zomerbanden levert vaak geen probleem op.

De juiste bandenspanning

Winterbanden hebben het beste effect als ze precies op de juiste bandenspanning staan. Dit verbetert de grip, het rijcomfort en reduceert de slijtage. Zorg dat er altijd een ventiel dopje op je ventiel zit. Dit voorkomt vuil in je ventiel zelf. Ga je een band oppompen waarbij vuil in het ventiel zit dan kan het vuil in het afsluitmechanisme blijven hangen waardoor de band leeg kan lopen.

Winterbanden verplicht

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht maar dat is in een aantal landen anders. In wintersport gebieden zijn winterbanden vaak wel verplicht. Mocht je toch zonder winterbanden rijden in een gebied waar dat verplicht is en je wordt aangehouden, dan kun je op een bekeuring rekenen voor elke band die geen winterband is. Én bij een ongeluk krijg je niet het voordeel, maar eerder het nadeel van de twijfel over de schuldvraag.

Waar zijn winterbanden verplicht

Landen waar een winterband niet verplicht is tijdens winterse omstandigheden: Nederland, België, Luxemburg, Engeland, Ierland, Denemarken, Polen, Hongarije.

Landen waar een winterband wel verplicht is tijdens winterse omstandigheden: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië.

Landen waar winterbanden verplicht kunnen zijn en waar een verplicht bord kan staan: Frankrijk, Italië, Spanje.  Sinds 2010 zijn dus in Duitsland winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. In Oostenrijk kan er een boete worden gegeven van maximaal 5000 euro.

Winterbanden herkennen

3PMSF codering
Hoe herken je een winterband? Een winterband kun je niet alleen aan het profiel herkennen maar ook aan de symbolen aan de zijkant van de band. Een echte winterband moet een codering hebben welke bestaat uit M+S en de 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake). Oftewel, de sneeuwster in de berg. Als de sneeuwster ontbreekt dan is het geen echte winterband.