Wat zijn de (bijtellings)-wijzigingen voor 2019?

De bijtelling is hetgeen wat het meest gaat veranderen per januari 2019. Althans voor elektrische auto’s (EV’s). Nu, in 2018, heeft elke EV nog 4% bijtelling over het gehele aanschafbedrag (fiscale waarde) van de auto. De tenaamstellingsdatum van de auto is bepalend voor de bijtelling voor aankomende 60 maanden.

4 of 22 procent?

Er zijn momenteel twee bijtellingscategorieën. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt – dus 0 g/km emissie heeft – valt in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt nu in de bijtellingscategorie van 22 procent. Vrij overzichtelijk.

60 maanden lang

Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar (60 maanden) vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname, ook wel DET (Datum Eerste Tenaamstelling) genoemd. Als dat vóór of óp 31 december 2018 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 voor de aankomende 60 maanden.

Bijtelling 2019 vanaf 1 januari

In 2019 zijn de bijtellingspercentages niet anders dan in 2018. Maar voor de categorie van 4 procent (Elektrische auto’s) gaat in 2019 het een en ander wijzigen. Namelijk: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor elke euro boven de € 50.000,- betaal je 22% bijtelling. Het verschil is het duidelijkst in een voorbeeld:

Voorbeeld:

Men neme: een Tesla Model S of Jaguar I-Pace van zeg € 120.000,-.

In 2018 heeft deze Tesla/Jaguar 4% bijtelling over het gehele bedrag. Bij een inkomen van € 80.000,-  (51,95% loonbelasting) betekent dit een netto maandelijkse bijtelling van € 208,-

In de bijtelling 2019 betaal je voor dezelfde Tesla/Jaguar maandelijks € 87,- voor het 4% bijtellingsgedeelte tot € 50.000,-.
Voor de € 70.000,- daarboven betaal je maandelijks € 667,-. Dat betekent dus een totale maandelijkse netto bijtelling van € 87,- + € 667,- = € 754,-

Dus: in 2018 € 208,- netto bijtelling. In 2019 € 754,-. Een verschil van € 546,-. Oftewel: ongeveer 2,5 x zo hoge bijtelling voor de aankomende 60 maanden voor dezelfde auto. Bepalend hierbij is de datum van eerste tenaamstelling (DET). Ligt deze in 2018 of 2019?

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 kost € 58.800,- voor de Long Range-versie en € 69.700,- voor de Performance-versie.
Dat betekent 4% bijtelling over € 50.000,- en 22% bijtelling over respectievelijk € 8.800,- (Long Range-versie) en € 19.700,- (Performance-versie).

 

Weet dat deze regeling alleen geldt voor 2019 en voor 2020. Wat er na 2021 gaat gebeuren is nog onbekend. Dat zal in Autobrief 3 staan, maar deze is nog niet bekend gemaakt.

Gecombineerd bijtellingspercentage

Je krijgt in 2019 dus te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage, als de elektrische auto meer dan 50.000 euro kost. Kijken we even naar het aanbod, dan blijven elektrische auto’s als de Volkswagen e-Up en e-Golf, Renault ZOE, Hyundai Ioniq Electric en Kona Electric, Nissan Leaf, BMW i3, Opel Ampera-e, Smart EQ Fortwo en EQ Forfour en tot slot de Kia Soul EV en e-Niro buiten spel. Die blijven qua prijs allemaal onder de 50.000 euro.

Elektrische auto’s als de Tesla Model S en Model X, Jaguar I-Pace, de Audi E-Tron, maar ook Tesla Model 3 zijn een stuk duurder dan vijftig mille. Deze auto’s worden dus duurder in de bijtelling. Er zijn twee uitzonderingen: de waterstofauto’s Hyundai NEXO en Toyota Mirai. Deze kosten meer dan 50.000 euro, rijden feitelijk ook elektrisch, maar behouden hun 4 procent bijtelling over de gehele fiscale waarde van de auto.

Daarnaast blijven elektrische auto’s wel hun wegenbelastingvoordeel behouden. Je betaalt namelijk tot en met 2020 geen wegenbelasting (MRB). Dat is wel zo prettig, omdat elektrische auto’s een stuk zwaarder zijn dan vergelijkbare “brandstof-auto’s”, vanwege hun zware accupakketten.

Bijtellingsverhoging versus belastingverlaging

Het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s stijgt dus per 2019 voor dure elektrische auto’s. Hier staat tegenover dat er minder inkomstenbelasting hoeft te worden betaald. Dus ook (iets) minder bijtelling. De 40,85% inkomenscategorie (tot € 68.507,-) daalt van 40,85% naar 38,10%. De inkomens boven € 68.507,- gaan van 51,95% naar 51,75% in 2019.