Pas op, als je voor het eerst bijtelling gaat betalen voor je elektrische auto

De opmars van elektrische auto’s lijkt niet te stoppen. Als je medewerkers er nog niet in rijden, dan zullen ze het zeker overwogen hebben.

De verkoop van elektrische auto’s laat vanaf 2016 elk jaar een flinke stijging (lees: verdubbeling) zien van verkoopaantallen. Dit komt door de aantrekkelijke fiscale regelgeving, maar ook door het steeds groter wordende aanbod van elektrische auto’s. Voor zowel de werknemer is een elektrische auto (EV) aantrekkelijk, maar óók voor de werkgever. De werknemer geniet van een lage bijtelling en de werkgever is niet veel meer kwijt qua maandelijkse leasekosten. Dit komt onder andere door de MIA-subsidie die van toepassing is op EV’s, maar ook de lage laadkosten spelen mee.

EV aantrekkelijk voor je bedrijf

Vergeet niet dat een EV-wagenpark ook goed is voor de uitstraling van je bedrijf richting je klanten én dat je je hiermee aantrekkelijker maakt als (toekomstige) werkgever. In deze tijd van (aankomende) arbeidskrapte gaat “aantrekkelijk werkgeverschap” een steeds belangrijkere rol spelen.

Maar pas op!

Elektrisch rijden heeft dus veel voordelen. Maar het kan een groot financieel nadeel zijn voor de groep zakelijke rijders die hun auto nu niet bijtelt en dan straks met hun EV wel wil gaan doen. Dit zijn de zakelijke rijders die een verklaring-geen-privé-gebruik ondertekend hebben. Als deze berijders overstappen op een elektrische auto met 4% bijtelling en deze zakenauto nu wel privé gaan gebruiken, dan moeten ze alsnog over het afgelopen jaar de bijtelling betalen over een auto waar ze niet privé mee gereden hebben. Je betaalt namelijk bijtelling per kalenderjaar.

Slechts 1 x per jaar wisselen van bijtelling

Het wisselen tussen wel of niet bijtellen kun je alleen bepalen per kalenderjaar, dus per 1 januari. Als je halverwege het jaar wisselt, dan loop je het risico dat je voorgaande maanden alsnog bijtelling moet betalen. Dat is een groot risico voor berijders die overstappen op een EV vanwege de lage bijtelling en het bijbehorende privé-gebruik. Zij krijgen te maken met een bijtellingsnaheffing voor een zakenauto waar ze (bijna) niet privé mee gereden hebben.

 

Bijvoorbeeld: vanaf januari 2019 rijd je niet privé met je zakenauto en tel je hem dus niet bij. In april 2019 krijg je je nieuwe EV en ga je je zakenauto wel privé gaan gebruiken (lees: bijtellen). De Belastingdienst rekent dan de bijtelling terug tot januari 2019 en heft alsnog een bijtellingsnaheffing over de eerste maanden van 2019 toen je je zakenauto niet privé gebruikte.

Als je weet dat je in 2019 een EV krijgt die je wilt gaan bijtellen, terwijl je nu geen zakenauto bijtelt. Dan kun je ervoor kiezen om vanaf januari toch je 22% bijtellingsauto privé te gaan rijden net als straks je nieuwe EV of om je EV niet privé te gaan rijden in 2019. Laat het ons weten als je hierover vragen hebt.