Het jaar 2022 bracht voor autoland vooral slecht nieuws. Chiptekorten en de oorlog in Oekraïne veroorzaakten flinke leveringsproblemen, terwijl stijgende brandstofprijzen tot kopzorgen leidden. Desondanks, of misschien zelfs dankzij deze ontwikkelingen, brak in dit jaar de EV definitief door. Elektrisch rijden is volkomen normaal geworden. De ontwikkeling gaat verder. Wij zetten de 5 meest interessante EV’s voor 2023 op een rij. 

IONIQ 6

Waar mogelijk gaat de IONIQ 6 nog meer indruk maken dan de geroemde IONIQ 5. De ontwerpers van Hyundai hebben alle vrijheden van het E-GMP-platform benut. Geïnspireerd door de Art Deco periode van zo’n honderd jaar geleden ontstond een auto zoals geen andere. De natuurlijke lijnen maken de IONIQ 6 zowel klassiek als futuristisch. Het vloeiende uiterlijk zorgt voor een extreem lage luchtweerstand, wat het verbruik drukt en de actieradius verhoogt. Ook garandeert de druppelvorm veel ruimte voor de inzittenden. De IONIQ 6 is dus niet alleen een fraaie auto om te zien, maar ook een praktische auto voor dagelijks gebruik.

Lucid Air

Elektrisch rijden leent zich uitermate goed voor een nieuwe vorm van luxe in autorijden. Een aantal merken speelt hier handig op in. Zo presenteerde Cadillac al de extreem luxe Lyriq. Maar ook nieuwe merken staan op, met de rijken der aarde in het vizier. De meest opvallende is Lucid. Met specificaties die tot in de hemel rijken, lijkt dit merk vooral gebakken lucht. Ondertussen zijn echter in Amerika de eerste exemplaren van de Lucid Air uitgeleverd. Pers en klanten zijn enthousiast. De elektrische auto als luxe statussymbool, de Lucid Air is er de voorbode van. 

Nio ET7

Om te voorkomen dat automobilisten eindeloos staan te laden, komen fabrikanten met steeds grotere rij-bereiken en sneller laden. Het Chinese Nio kijkt er anders tegenaan. Volgens hen ligt de oplossing in het wisselen van het accupakket. In een paar minuten kan een automobilist weer verder met een set opgeladen accu’s en een volledig bereik. De eerste auto die dit kan is de Nio ET7: een op Tesla gelijkende auto boordevol interessante techniek. Zo heeft hij camera’s op het dak en een robot op het dashboard. Het grootste paradepaardje van Nio is echter de accuwissel. In China hebben ze er al miljoenen gedaan. Ook in Nederland staan er ondertussen twee wisselstations en volgen er nog meer.

MG 4

Steeds meer automerken keren zich af van de middenklassers. Op grote auto’s kan immers meer verdiend worden. Zo blijft er voor de middeninkomens weinig meer te kiezen over. De Chinezen staan echter te springen om in dit gat te duiken. Afgelopen jaren heeft MG met verschillende modellen laten zien dat er een gezonde markt is voor simpele elektrische auto’s. Geen overbodige snufjes of tierelantijntjes, maar gewoon een fatsoenlijke auto voor een goede prijs. De MG 4 is het volgende hoofdstuk: de terugkeer van de hier zo populaire hatchback. No-nonsense elektrisch rijden.

Vinfast VF8

Geen Chinese auto dit keer, maar eentje uit Vietnam. Het merk Vinfast is ondertussen vertegenwoordigd in alle aspecten van het leven in Vietnam. Dus het is tijd over de grens te kijken. Met een aantal nette auto’s wil men Amerika en Europa veroveren. Voor Europa is de VF8 het meest interessant: een keurige crossover zoals zoveel merken die in het gamma hebben zitten. Interessant is dat Vinfast de accuhuur herintroduceert. Per maand betaal je een vast bedrag en in ruil daarvoor garandeert Vinfast dat je accu altijd in topconditie blijft. Gaat je accu achteruit, dan vervangen ze hem. Bovendien beloven ze dat de accuhuur nooit in prijs omhoog gaat. Mocht je geen zin hebben in accuhuur, dan kan hij ook gekocht worden.