Bijtelling elektrisch 2019

De afgelopen jaren was er elk jaar iets te melden over een nieuwe bijtelling. Dat kwam door wijzigingen in de CO2 uitstoot waardes en door nieuwe bijtellingspercentages. Daardoor waren er de afgelopen jaren maar liefst in totaal 9 verschillende bijtellingscategorieën waar uit gekozen kon worden.

Gelukkig is het in 2017 een stuk simpeler geworden. Er kan nog wel gekozen worden, maar dan alleen nog maar uit twee categorieën: Tussen 4% voor volledig elektrische en waterstof auto’s en 22% voor alle auto’s met minimaal 1 gram CO2 uitstoot. Denk hierbij aan de “normale” benzine- en dieselauto’s, maar ook modernere plug-in hybride auto’s. Deze bijtellingspercentages gelden voor een maximale periode van 60 maanden. Ingaand op de eerste dag van de volgende maand, volgend na de registratiedatum.

Vanaf 2019 iets minder duidelijk

Vanaf 2019 wordt het weer iets lastiger. De 4% bijtellingscategorie geldt dan alleen nog maar tot € 50.000,-. Boven € 50.000,- geldt voor elke euro 22% bijtelling. Alle branchepartijen verwachten vanaf 2019 een daling van dure elektrische auto’s én een stijging van elektrische auto’s tot € 50.000,-.

Een elektrisch wagenpark?

Tot een halve ton in euro’s komen de aankomende maanden veel aantrekkelijke elektrische auto’s op de markt. Deze auto’s hebben vaak een actieradius van vele honderden kilometers. Hierdoor is het gemakkelijk om een elektrisch wagenpark op te bouwen. Een elektrisch wagenpark biedt niet alleen de berijder financieel voordeel. De TCO (Total Cost of Ownership) kosten liggen bij elektrische auto’s lager. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor zijn er minder bewegende (lees: slijtende) delen. Doordat elektrische auto’s geen CO2 uitstoot hebben, kun je een hoger niveau bereiken op de CO2 prestatieladder. Een hoger niveau op de CO2 prestatieladder zorgt voor  korting op de inschrijfprijs van aanbestedingen, ook bekend als gunningsvoordeel.

Steeds meer zakelijke rijders en bedrijven zien het voordeel van elektrische auto’s en een elektrisch wagenpark. Wacht niet te lang om van dit voordeel gebruik te maken./


Wagenparkbeheer van Fleetcompass heet FLEETSOURCING.  We zijn niet de eerste, wel de beste fleetmanager. En de enige die FLEETSOURCING in de praktijk brengt.