Actieradius Jaguar I-Pace

 

De Jaguar I-Pace kwam onlangs negatief in het nieuws. Sommige kopers van de elektrische crossover – waarvan er vorig jaar 3.495 van verkocht zijn – hebben geklaagd over een tegenvallende actieradius. Jaguar heeft op die klachten een officiële reactie gegeven.

“In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-Pace”, aldus de Nederlandse importeur. “De Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 kilometer geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu.

In die tabel staat het volgende:

Stad Winter 390 Km
Snelweg Winter 270 Km
Gecombineerd Winter 325 Km
Stad Zomer 555 Km
Snelweg Zomer 340 Km
Gecombineerd Zomer 430 Km

 

Actieradius negatief beïnvloeden

“Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”

Onze ervaring

We hebben zelf ook de Jaguar I-Pace getest en daarbij blijkt dat een actieradius van 350 kilometer haalbaar is. Tijdens onze testrit gaf de boordcomputer een range van 330 tot 360 kilometer aan. De airco en radio waren gewoon ingeschakeld.

Dat de berichtgevingen over de Jaguar I-Pace in de media een beetje overtrokken zijn, wordt bevestigd door de bekendmaking van de Auto van het Jaar-verkiezing. Deze prijs is namelijk naar de Jaguar I-Pace gegaan. De I-Pace is de 2019 Auto van het Jaar.

Prijsverlagingen Tesla

 

Tesla is de afgelopen weken in het nieuws geweest met prijsdalingen én prijsstijgingen. Hoe zit dat nu precies en welke consequenties heeft dat?

De eerste melding van Tesla gingen over flinke prijsverlagingen. In het meest extreme geval gaat het om een prijsverlaging van maar liefst een derde van de prijs (ruim € 50.000,-). Tesla geeft aan dat deze prijsverlaging gerealiseerd wordt door kostenreductie van onder andere het sluiten van winkels. Een week later meldt Tesla dat de prijzen met 3% stijgen, doordat sommige winkel toch niet sluiten…

Wat merkt de zakelijke rijder hiervan?

Bij een zakenauto gaat het vaak om twee zaken als je naar de autoprijs kijkt. Te weten de leaseprijs en de bijtelling. De leaseprijs is voor het bedrijf en de fiscale waarde, waar de bijtelling op gebaseerd wordt is uiteraard voor de berijder.

Voor wat betreft de leaseprijs is de investeringswaarde de belangrijkste component. Als deze met 1/3 daalt, dan daalt de leaseprijs ook. De invloed van de prijsdaling op de restwaarde blijft bij Tesla’s beperkt, omdat gebleken is dat de restwaarde van elektrische auto’s boven verwachting goed is. De angst voor een prestatie-verlies van de accu’s is namelijk zeer beperkt.

Voor de zakelijke rijder die zijn Tesla ook privé gebruikt maakt het wel degelijk uit wat de autoprijs is. De bijtelling die betaalt wordt, wordt bepaald door de hoogte van de autoprijs (te weten, de fiscale waarde van de auto). De autoprijs is nu (in 2019) wel gedaald, maar de bijtelling is per 2019 gestegen.

Samenvattend

Een 2018-Tesla kostte destijds een stuk meer, maar de bijtelling was 4% over de gehele autoprijs. De autoprijzen zijn nu gedaald, maar de bijtelling is gestegen. Deze is nu 4% tot € 50.000,- en daarboven betaal je 22%.

Een 2019-Tesla is nu goedkoper, maar de bijtelling is verhoogd. Een 2018-Tesla blijft daardoor wel goedkoper qua bijtelling, maar niet qua leaseprijs.

Komt Tesla met deze prijsdaling nu de zakelijke rijder tegemoet of hebben ze vorig jaar teveel gevraagd? Wij kunnen het antwoord niet geven. Feit is wel, dat we het moeten doen met deze gegevens. Afhankelijk van jullie wensen, kunnen we kijken naar een “nieuwe” 2018-Tesla die nog niet verkocht is óf een nieuwe 2019-Tesla die in prijs verlaagd is. We horen graag wat jullie voorkeur heeft.