Keurmerk private leaseDe Consumentenbond en de stichting Keurmerk Private Lease introduceerden in 2016 een universeel  pakket van Algemene Voorwaarden om een einde te maken aan de wildgroei van eenzijdige condities waaronder Private Lease werd aangeboden. Bij het keurmerk aangesloten leasemaatschappijen mogen vanaf dat moment geen afwijkende (negatieve) condities hanteren en dat is goed nieuws voor de rechtsbescherming van duizenden privérijders die Private Lease massaal in de armen hebben gesloten. Toch zitten er nog wel een paar addertjes onder het gras.

GEEN UNIFORMITEIT

Keurmerk private leaseWij zien het Keurmerk Private Lease als een soort modelcontract waarin de al te vervelende kleine lettertjes zijn verwijderd. Wat overblijft zijn transparante voorwaarden die op basis van wetgeving en door de Consumentenbond ingebrachte punten een garantie bieden voor de rechtsbescherming van alle contractpartijen. Maar let wel, behalve bodemcondities voor de algemene voorwaarden biedt het Keurmerk geen uniformiteit op gebied van pricing. Gelijke auto’s, gelijke prijzen gaat dus niet op. Bedrijven en organisaties die met oog op gelijke behandeling van hun werknemers een uniforme regeling nastreven, doen er daarom goed aan zelf de inkoop van Private Lease in handen te houden, of tenminste de regie daarover aan Fleetcompass uit te besteden. Om maar een schot voor open doel te lanceren!

ACHTERDOCHT

Knallende vanafprijzen veroorzaken altijd enige achterdocht. Het overkomt ons als we nietsvermoedend de Gamma inlopen en op het middenpad naast de verfbalie bijvoorbeeld een Skoda Citigo voor € 159 per maand zien staan. Grappig, zeker voor de solo privérijder die Keurmerk private leasevoor dat bedrag wel ‘all-in’ zijn zakelijke kilometers wil consumeren. Maar hoe ga je daar als werkgever mee om? Een ratjetoe aan Private Leaseauto’s is niet bevorderlijk voor de zakelijke uitstraling van het bedrijf en bovendien valt daar moeilijk beleid op te maken. Nee, Private Lease mag dan veel voordelen hebben, maar het betekent niet dat werkgevers geen omkijken meer hebben naar het beheer van hun zakelijke mobiliteit.

DWERGAUTO’S

Er zijn uitzonderingen, dat weten we, maar dooreen genomen wordt het aanbod van Private Leaseauto’s gedomineerd door kleine autotootjes. Dat neemt niet weg dat we regelmatig de vraag krijgen of er geen grotere en luxere auto’s beschikbaar zijn. Gedreven door fiscale motieven vormen managers en zelfstandige ondernemers een natuurlijke doelgroep voor Private Lease. Toch worden zij nauwelijks op hun wenken bediend.  Daarom zouden we Fleetcompass niet zijn als we de dames en heren van de leasebedrijven niet zouden oproepen om ook deze doelgroepen te voorzien van een passend aanbod. Als u Private Lease serieus neemt, kom dan met een breder aanbod waarmee we ook de klanten in hogere segmenten kunnen bedienen. Dank u!

Wagenparkbeheer van Fleetcompass heet FLEETSOURCING.  We zijn niet de eerste, wel de beste fleetmanager. En de enige die FLEETSOURCING in de praktijk brengt.