Er worden verschillende belastingen geheven bij de aanschaf van een nieuwe auto, zoals de BTW en BPM. De BPM is in Nederland gerelateerd aan de CO2-uitstoot van een auto. Daarbij wordt gezegd “des te meer CO2-uitstoot (lees: milieuvervuilender), des te meer BPM er betaald moet worden.”

Van NEDC naar WLTP betekent duurdere auto’s

De uitstoot van een auto wordt op Europees niveau gemeten. Vroeger was dat de NEDC-meetmethode, nu is dat de meer praktijkgerichte WLTP-meetmethode. Wij hebben een paar jaar geleden al gemerkt dat de overgang van NEDC naar WLTP voor een verhoging van de BPM zorgde, omdat alle nieuwe auto’s toen een hogere CO2-uitstootwaarde kregen. Nieuwe auto’s werden duurder, ondanks dat het dezelfde auto’s waren. Het duurde even voordat de overheid dit ook doorhad, maar nu hebben ze toch eindelijk bevestigd dat er per 1 juli 2020 een nieuwe BPM-tabel ingevoerd zal worden. Hierbij zal rekening gehouden worden met de TNO-conclusie dat de invoering van WLTP (september 2018) voor een 10% + 15 gram hogere Co2-waarde zorgt.

In de praktijk

De nieuwe BPM-tabel die per 1 juli 2020 in gaat zal dus rekenen met lagere BPM-waardes voor de CO2 uitstoot. Dat auto’s dan goedkoper zullen worden, was de algehele verwachting.

Vanaf 1 juli wordt er dan wel gewerkt met lagere BPM-waardes, maar navraag bij Jato leerde ons dat enkele auto’s goedkoper worden, maar sommige ook duurder. Op dit moment ligt de grens bij ongeveer 80 gram CO2 uitstoot. Auto’s met een uitstoot lagere CO2 uitstoot dan 80 gram worden enkele procenten goedkoper (qua BPM dan). Auto’s met een hogere uitstoot dan 80 gram CO2 uitstoot worden duurder, soms met vele tientallen procenten.

Let wel, het gaat hier dan om een verhoging of verlaging van de BPM. Een eventuele prijsaanpassing vanuit de importeur is iets waar we nog niets over kunnen zeggen. Via onze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Breng ons op de hoogte van je geplande wijzigingen voor het wagenpark, dan denken we vrijblijvend met je mee.