nieuwe BPM-tabel 2020

Nieuwe BPM-tabel komt er aan. Moet je nu of straks in je wagenpark investeren?

Er worden verschillende belastingen geheven bij de aanschaf van een nieuwe auto, zoals de BTW en BPM. De BPM is in Nederland gerelateerd aan de CO2-uitstoot van een auto. Daarbij wordt gezegd “des te meer CO2-uitstoot (lees: milieuvervuilender), des te meer BPM er betaald moet worden.”

Van NEDC naar WLTP betekent duurdere auto’s

De uitstoot van een auto wordt op Europees niveau gemeten. Vroeger was dat de NEDC-meetmethode, nu is dat de meer praktijkgerichte WLTP-meetmethode. Wij hebben een paar jaar geleden al gemerkt dat de overgang van NEDC naar WLTP voor een verhoging van de BPM zorgde, omdat alle nieuwe auto’s toen een hogere CO2-uitstootwaarde kregen. Nieuwe auto’s werden duurder, ondanks dat het dezelfde auto’s waren. Het duurde even voordat de overheid dit ook doorhad, maar nu hebben ze toch eindelijk bevestigd dat er per 1 juli 2020 een nieuwe BPM-tabel ingevoerd zal worden. Hierbij zal rekening gehouden worden met de TNO-conclusie dat de invoering van WLTP (september 2018) voor een 10% + 15 gram hogere Co2-waarde zorgt.

In de praktijk

De nieuwe BPM-tabel die per 1 juli 2020 in gaat zal dus rekenen met lagere BPM-waardes voor de CO2 uitstoot. Dat auto’s dan goedkoper zullen worden, was de algehele verwachting.

Vanaf 1 juli wordt er dan wel gewerkt met lagere BPM-waardes, maar navraag bij Jato leerde ons dat enkele auto’s goedkoper worden, maar sommige ook duurder. Op dit moment ligt de grens bij ongeveer 80 gram CO2 uitstoot. Auto’s met een uitstoot lagere CO2 uitstoot dan 80 gram worden enkele procenten goedkoper (qua BPM dan). Auto’s met een hogere uitstoot dan 80 gram CO2 uitstoot worden duurder, soms met vele tientallen procenten.

Let wel, het gaat hier dan om een verhoging of verlaging van de BPM. Een eventuele prijsaanpassing vanuit de importeur is iets waar we nog niets over kunnen zeggen. Via onze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Breng ons op de hoogte van je geplande wijzigingen voor het wagenpark, dan denken we vrijblijvend met je mee.

Lees een van de andere nieuwsberichten uit onze nieuwsbrief van november:

 

nieuwe BPM-tabel 2020

Nieuwe BPM-tabel komt er aan. Moet je nu of straks in je wagenpark investeren?

Er worden verschillende belastingen geheven bij de aanschaf van een nieuwe auto, zoals de BTW en BPM. De BPM is in Nederland gerelateerd aan de CO2-uitstoot van een auto. Daarbij wordt gezegd “des te meer CO2-uitstoot (lees: milieuvervuilender), des te meer BPM er betaald moet worden.” Van NEDC naar WLTP betekent duurdere auto’s De uitstoot […]

Leasefiets

Leasefiets 2020 gaat ten koste van de reiskostenvergoeding

Vanaf 1 januari 2020 gaat de bijtellingsberekening voor een fiets van de zaak (leasefiets) een stuk gemakkelijker worden. Waar je eerst een uitgebreide berekening diende te maken van de gereden privé-kilometers en deze diende te vermenigvuldigen met de kosten van de fiets, hoef je vanaf januari 2020 alleen nog maar te rekenen met 7% bijtelling. […]

Bijtelling 2020

Bijtelling 2020, MRB-wijzigingen en duurdere diesel

Eerst werd er gedacht dat er tot 2021 financieel niets zou veranderen voor (zaken)auto’s, dat stond tenminste in Autobrief 2. Maar niets is minder waar. Halverwege 2019 werd het Klimaatakkoord gepresenteerd, waarbij de eerste wijzigingen al per 2020 ingevoerd worden. Volgend jaar al gaat het één en ander veranderen voor zakelijke rijders én wagenparkbeheerders. Wat […]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *