bijtellen

Nieuwe medewerkers kunnen opnieuw wel/niet bijtellen

Niet alleen per kalenderjaar, maar ook bij wisseling van werkgever kan voor de bijtelling een nieuwe keuze gemaakt worden. Van niet-bijtellen naar bijtellen, of andersom. Maar let wel op de privékilometers…

Omdat de bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak via de loonadministratie van de werkgever loopt, hebben werknemers met een leaseauto/zakenauto de mogelijkheid om bij wisseling van werkgever ook te wisselen van bijtellingskeuze. Omdat bij de nieuwe werkgever een nieuwe periode begint, kan de werknemer op dat moment kiezen alsnog privé met bijtelling te gaan rijden als hij bij de vorige werkgever een rittenregistratie had, of andersom.

Let wel op, dat je bij geen-privé-gebruik rekening houdt een evenredig deel van de maximale 500 privé-km. per jaar. Bijvoorbeeld: begin je halverwege het jaar met bijtellen. Dan mag je met je vorige auto maar 250 km privé gereden hebben.

Een uitgebreid voorbeeld:
Stel dat iemand vanaf 1 januari t/m 31 augustus bij werkgever ‘A’ werkt. In die periode is het privégebruik 300 kilometer geweest. Er mocht die periode maximaal 333 km privé gereden zijn (8/12 van 500 km). Er hoeft dus geen bijtelling geheven te worden.

Dat wordt anders als er in de periode januari t/m augustus bijvoorbeeld 400 km privé had gereden! Dus meer dan 8/12e van 500 km. Dan had alsnog de bijtelling geheven moeten worden. Er zouden dan gemiddeld genomen teveel privé-kilometers gereden zijn.

Vanaf 1 september werkt hij bij zijn nieuwe werkgever ‘B’ en rijdt hij tot het einde van het jaar 1500 km privé. Dat is ruim meer dan de maximale 500 km per jaar en daarom dient hij vanaf september bijtelling te betalen.

Conclusie: Wisseling van werkgever biedt mogelijkheden voor het wisselen van bijtelling naar rittenregistratie of andersom, maar let wel op het tijdsevenredige karakter van de 500 kilometergrens.

tussenauto

Een tussenauto voordat de elektrische auto komt

Waarschijnlijk informeren uw medewerkers bijna dagelijks wat de mogelijkheden zijn om een elektrische auto te mogen leasen. Alle goede milieu-inspanningen ten spijt, zal het voor de werknemers vooral om de lage bijtelling te doen zijn. Maar van alle 10.779 merk/modellen, zijn er nog maar 129 volledig elektrisch. Dat betekent dat er vaak compromissen gesloten moeten […]

bijtellen

Nieuwe medewerkers kunnen opnieuw wel/niet bijtellen

Niet alleen per kalenderjaar, maar ook bij wisseling van werkgever kan voor de bijtelling een nieuwe keuze gemaakt worden. Van niet-bijtellen naar bijtellen, of andersom. Maar let wel op de privékilometers… Omdat de bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak via de loonadministratie van de werkgever loopt, hebben werknemers met een leaseauto/zakenauto de […]

Wat staat ons in 2020 te wachten?

Zoals wellicht al vernomen, is 28 juni 2019 het Klimaatakkoord gepresenteerd. Hierin worden onder andere voorstellen gedaan voor fiscale aanpassingen voor elektrische auto’s. Alhoewel deze voorstellen nog niet 100% definitief zijn, verwacht men wel dat deze voorstellen 1-op-1 overgenomen worden en met Prinsjesdag gepresenteerd worden. Daarom nemen we deze voorstellen uit het Klimaatakkoord graag met […]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *