Torenhoge brandstofprijzen

De brandstofprijzen zijn op een historisch hoog niveau en dat terwijl tanken al een bijzonder prijzige grap was. Door op de goede plek, op het juiste moment te tanken en je best te doen om zuinig te rijden, kunnen er behoorlijk wat tankkosten bespaard worden.

De reden voor de torenhoge brandstofprijzen zit hem in de prijs van ruwe olie. Aan het begin van de coronacrisis daalde de prijs zo hard dat veel landen de oliekranen dichtdraaiden, waardoor het aanbod afnam en vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd werden. Toen de wereldwijde economieën gedurende de pandemie weer op gang kwamen, steeg de vraag naar olie en werd deze dus duurder. Tel daarbij op dat de prijsstijgingen sterk uitvergroot werden door de accijnzen die erover berekend worden en je snapt waarom tanken zo’n pijn doet in de portemonnee.

Voordelig tanken

Gelukkig zijn er best wat zaken die je kunt doen om minder geld kwijt te zijn aan brandstof. De meest logische is uiteraard de keuze voor een auto met een laag verbruik. Overigens zijn auto’s door de jaren heen sowieso zuiniger geworden. Zorg er bovendien voor dat je zo min mogelijk langs de snelweg tankt, dat kan vele euro’s per tankbeurt schelen. En daarbij zijn plaatselijke onbemande pompen vaak goedkoper. Vergelijk de prijzen op de zuilen. Er zijn tegenwoordig handige apps beschikbaar die laten zien waar je het voordeligst kunt tanken.

Wist je trouwens dat maandag de minst handige dag is om te gaan tanken? Op die dag worden er vaak geen kortingen gegeven, op zaterdag is dat in de regel wel het geval. Bovendien kan ’s ochtends een andere prijs worden berekend dan ’s avonds, kijk daar maar eens naar. Ook hebben plaatselijke pompen vaak “actiedagen”.

Tips om zuinig te rijden

Er zijn ook nog genoeg zaken die je kunt doen om minder brandstof te verbruiken. Probeer bijvoorbeeld pas te tanken als de tank bijna leeg is: een volle tank brengt namelijk ook gewicht met zich mee. Een correcte bandenspanning kan ook zomaar 5 procent brandstof besparen, waarbij het handig kan zijn om de banden iets harder op te pompen. Kijk daarvoor wat de voorgeschreven bandenspanning is voor een auto met belading. Het kost wat comfort, maar je auto wordt er wel zuiniger door.

De snelheid die je rijdt maakt ook een groot verschil. Als je 120 km/u rijdt, verbruik je 20 procent meer brandstof dan wanneer je 100 km/u rijdt. Dat kost je wellicht wat tijd, maar vaak wel minder dan gedacht. Rijd ook zoveel mogelijk met de cruise control om ervoor te zorgen dat je met een constante snelheid rijdt; continu versnellen en afremmen verhoogt het verbruik.

Airco slurpt brandstof

Wist je trouwens dat de airco ook een enorme brandstofslurper is? In stadsverkeer en bij hoge temperaturen kan het verbruik zomaar 30 procent hoger zijn. Laat het echter niet ten koste gaan van de veiligheid, want in een warme auto verslapt je aandacht onherroepelijk.

Goed anticiperen kan ook een wereld van verschil maken. Ga op een 80 km/u-weg maar eens van het gas bij het bord dat aangeeft dat je over 300 meter een rotonde oprijdt, je zult verbaasd zijn van de snelheid die de auto nog rijdt op het moment dat je echt moet gaan remmen. Hetzelfde geldt voor het naderen van verkeerslichten: zeg nu zelf, het heeft niet veel zin om gas te geven als je een rood verkeerslicht nadert.

Zorg er bovendien voor dat je geen onnodige spullen meeneemt in je auto, want meer gewicht is een hoger verbruik. En haal onmiddellijk die dakkoffer van je auto na de wintersport, want dat soort zaken verhoogt het verbruik ook enorm.

Tot slot: korte ritjes zijn echt killing voor het verbruik, de motor komt dan niet goed op temperatuur en werkt niet efficiënt.