Dieselschandaal, emissieschandaal, dieselgate. September 2015 stond Volkswagen ongewenst in de spotlights. Het was alleen niet op een positieve manier. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resouces Board (CARB) publiceerden op 18 september 2015 hun onderzoek waaruit bleek dat de dieselmotoren van Volkswagen voorzien waren van software die herkende of ze ‘getest’ werden om hun verbruik te meten. Bijvoorbeeld, de wielen draaiden wel, het stuur werd niet gebruikt en er was geen of slechts GPS-verbinding omdat de auto’s binnen stonden. De testauto reageerde op deze ‘signalen’ door tijdelijk minder schadelijke stoffen uit te stoten.

Van NED naar WLTP met RDE

Vanwege dit schandaal, én het feit dat het gemeten testverbruik totaal niet overeen kwam met de praktijk, kwam de roep naar eerlijkere verbruikswaardes voor auto’s. Dit resulteerde in een wijziging van de oude NEDC (New European Driving Cycle), die in 1997 voor het laatst geüpdate was, naar WLTP (World harmonized Light-duty vehicles test Procedure). WLTP werd aangevuld met de (RDE) Real Driving Emissions-test, waarbij de auto ook over de weg gereden werd. Dit tezamen leverden al een eerlijke verbruikswaarde op.

COշ bepaalt de BPM

Met de verbruikswaardes die een autofabrikant aanlevert, wordt ook de gemiddelde COշ waarde bepaalt. En in Nederland is de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) weer gekoppeld aan deze COշ waarde. Omdat de COշ-waarde van een WLTP-auto hoger is dan bij een NEDC-auto, steeg ook de BPM van een nieuwe auto. Dit leidde tot hogere leaseprijzen.

De nieuwe BPM-tabel die de hogere COշ uitstoot verrekent naar een lagere BPM-waarde zou voor een kostenneutrale overgang moeten zorgen aldus de ex-staatssecretaris Menno Snel. Echter, dat is niet voor elk model gelukt. Enkele auto’s werden goedkoper, maar de meeste werden duurder. Dus stegen ook de leaseprijzen voor de meeste modellen.

Nieuwe diesels zuiveren de lucht

Vanwege het dieselschandaal in 2015 zijn auto’s met dieselmotoren uit de gratie geraakt. Er hangt een zweem van milieu-onvriendelijkheid omheen, terwijl dat niet terecht is. Zegt ook Bart Somers van het Zero Emission Lab van de TU Eindhoven. Hij attendeert mensen op het Emission Analytics onderzoek waarin staat dat een nieuwe moderne diesel meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt. Vooral in de stad bewijst een nieuwe en moderne dieselauto zijn meerwaarde.

Maar ondanks positieve onderzoeken, laten de restwaardes van dieselauto’s een ander beeld zien. De verminderde populariteit van gebruikte dieselauto’s, zorgen voor een lagere restwaarde. Dat is de oorzaak van hogere leaseprijzen voor dieselauto’s. Het omslagpunt voor dieselauto’s ligt tegenwoordig ook op +50.000 km. Dat komt ook weer door die lagere restwaarde van dieselauto’s. Vroeger lag het omslagpunt voor dieselauto’s op 35.000 km.

Gunstigere leaseprijs voor benzine en elektrisch

In 2020 hebben we bij Fleetcompass voornamelijk benzine en elektrische personenauto’s ingezet. Dat komt door de gunstigere leaseprijs. Door het vele thuiswerken rijden we minder kilometers, waardoor benzine auto’s (met een lagere wegenbelasting dan dieselauto’s) aantrekkelijker zijn. Maar de verschuiving naar volledig elektrisch merken we duidelijk. Lagere gebruikskosten, geen wegenbelasting, dus lagere vaste lasten en toch comfortabel autorijden.

We rekenen graag voor je uit welke aandrijfvorm voor jouw bedrijf en berijders de beste oplossing is.