De ontwikkeling van de bijtelling voor zakelijke rijders maakt gekke sprongen. Tegenwoordig wordt de bijtelling bepaald op basis van wel of geen COշ uitstoot. Maar dat was niet altijd zo.

10% bijtelling

De oorsprong van onze bijtelling dateert alweer van 1964. Toen was de bijtelling 10% van de catalogusprijs en na drie jaar daalde de bijtelling van dezelfde auto naar 6%. In 1971 werd de bijtelling gedifferentieerd naar een percentage van de woon-werkafstand, om vervolgens in 2003 te wijzigen naar een op COշ gebaseerd bijtellingstarief zoals we die nu kennen. Tja, nieuwe inzichten en andere doelen leiden tot andere bijtellingscategorieën.

In 2015 waren er maar liefst vijf bijtellingscategorieën waaruit je kon kiezen, te weten: 4, 7, 14, 20 én 25% bijtelling. Afhankelijk van de COշ uitstoot van je auto viel je binnen een bepaalde bijtellingscategorie. Dat leverde destijds leuke verkoopcijfers op.

Bijna 30.000 keer Peugeot 308

In sommige categorieën waren er weinig auto’s beschikbaar. Als je als autofabrikant dan een model kon aanbieden die net binnen die categorie viel, dan moest je genoeg auto’s op voorraad hebben. Peugeot verkocht in 2015 namelijk ineens 28.950 stuks van hun 308. Jaguar verkocht in 2018 ineens 3.526 elektrische I-PACE’s. Ter vergelijk, Jaguar verkocht over heel 2019 in totaal slechts 1.325 Jaguars…

Vanaf 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage voor elektrische auto tot een bepaald maximum, en daarboven betaal je 22% bijtelling. Dure elektrische auto’s hadden in 2019 4% bijtelling tot € 50.000,-. Indien je dat jaar daadwerkelijk een bepaalde elektrische auto in je productgamma had, dan moest je ze ook nog wel kunnen leveren. Tesla was zo’n fabrikant. Hun Model 3 met goede elektrische rij-eigenschappen én actieradius was niet aan te slepen. Elke boot met Model 3’s (ze kwamen namelijk uit Amerika, vanaf volgend jaar uit Duitsland), was een kwestie van letterlijk uitdelen in de haven van Amsterdam. Maar liefst 29.948 Tesla Model 3’s werden er in 2019 afgeleverd. Daarvan werden er 12.053 nog in december afgeleverd.

De aankomende jaren wordt de bijtelling elk jaar verhoogd. In 2021 is de bijtelling voor elektrische auto’s bijvoorbeeld 12% tot € 40.000,-. Deze stijging duurt tot 2026. Vanaf 2026 hebben elektrische auto’s hetzelfde bijtellingspercentage van 22% als brandstofauto’s.

Indien je in 2020 nog een elektrische auto wil rijden met een lage bijtelling. Neem dan snel contact met ons op.