• Elektrische Jaguar I-Pace is de Europese Auto van het Jaar

Het is voor het eerst dat de Auto van het Jaar verkiezing gewonnen is door een elektrische auto, te weten de Jaguar I-Pace. Deze prijs is een Europese prijs en een waardering voor de eerste elektrische auto van Jaguar.

  • Tesla Model X is EV van het Jaar in Nederland

In Nederland is dit jaar voor het eerst de elektrische auto van het jaar verkiezing georganiseerd en deze is gewonnen door de Tesla Model X. Vooral vanwege zijn ruimte, laadsnelheid en actieradius won de Model X deze prijs. De Model S van Tesla behaalde de tweede plaats. De Jaguar I-Pace eindigde op de derde plaats van het ereschavot.

  • De actieradius van elektrische auto’s elk jaar toeneemt?

Vorig jaar (2018) was de gemiddelde actieradius toegenomen van 221 kilometer naar 264 km. De modellen van Tesla hebben een hogere actieradius tot een kleine 500 km en verhogen daarmee het gemiddelde. Aan de onderkant qua actieradius tot ongeveer 100 kilometer zien we de elektrische Smart en Volkswagen e-Up!

De nieuwste generatie elektrische auto’s zitten al snel op een actieradius van 300 kilometer. De verwachting is dan ook dat de gemiddelde actieradius verder zal stijgen.

  • Flinke stijging laadpalen

Het aantal semi(openbare) laadpunten zijn er nu bijna 37.000. Dat is bijna een verdubbeling van een jaar eerder (19.041).

  • Total Cost of Ownership daalt

Een elektrische auto is een paar duizend euro duurder in aanschaf ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto. Gemiddeld kostte een EV in 2018 € 39.250,-. Dat is een daling van 10% vergeleken met 2017.

Daarnaast zijn bijvoorbeeld de onderhoudskosten (onderdeel van de TCO) relatief laag. Dit komt onder andere doordat een elektrische auto ongeveer 1/7 van de onderdelen heeft, ten opzichte van een benzineauto. Er zitten veel minder draaiende delen in een elektrische auto.

  • Ruime verdubbeling aantal elektrische auto’s

Reden er eind 2017 nog 21.115 elektrische auto’s rond. Eind 2018 is dat aantal al verdubbeld naar 44.894. Elektrische blijven ook in 2019 onverminderd populair. In januari 2019 zijn er bijvoorbeeld 2.400 EV’s geregistreerd.

  • Bijtelling stijgt

De bijtelling van elektrische auto’s was in 2018 4% over de gehele waarde van de elektrische auto. Voor 2019 heeft een elektrische auto 4% bijtelling tot € 50.000,- . Voor het bedrag boven de € 50.000,- betaal je 22% bijtelling.

  • Fleetcompass heeft nog EV-modellen met 4% bijtelling

Voorraadauto’s hebben de volledige 4% bijtelling over de gehele autoprijs. Informeer bij Fleetcompass naar de mogelijkheden.

 

Informeer bij ons naar het actuele aanbod van elektrische auto’s met nog 4% bijtelling. Hierbij geldt helaas wel op=op.