Doordat er vanaf 2024 BPM wordt geheven op bestelwagens met verbrandingsmotor, wordt de keuze voor een bestelauto met elektrische aandrijflijn aantrekkelijker dan ooit. Daarmee zijn ook de stringentere eisen in binnensteden die op stapel staan geen probleem. Wel wordt de bijtelling voor EV’s komend jaar verder verhoogd.

Niet alleen wil de overheid dat er vanaf 2024 alleen nog elektrische leaseauto’s de weg op gaan, doordat er een CO2-afhankelijke BPM voor bestelwagens in de maak is, wordt de keuze van een bestelauto met elektrische aandrijflijn vanaf 2024 een stuk verleidelijker. Hoewel het aanbod daarvan op dit moment nog vrij beperkt is, zal dat over een aantal jaren een heel ander verhaal zijn.

Het plan luidt als volgt: wie na 1 januari 2025 een nieuwe bestelwagen koopt, betaalt BPM over het aanschafbedrag. Dit wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de betreffende bestelwagen. Zodoende wordt er per gram CO2-uitstoot 66,91 euro aan BPM berekend. Volgens berekeningen van de BOVAG zal de gemiddelde verkoopprijs van een bestelwagen met verbrandingsmotor met 38 procent gaan stijgen, wat gemiddeld neerkomt op circa 11.000 euro. Zoals gezegd blijft de vrijstelling bestaan voor bestelwagens met een elektrische aandrijflijn, waardoor naar verwachting veel ondernemers zullen overstappen op een elektrische bestelwagen. Dat zal mede gebeuren omdat veel steden vanaf 2025 alleen nog maar elektrische bestelwagens willen gaan toelaten in hun binnensteden. Een andere verandering die in het verschiet zit, is dat de afschrijvingstermijn voor de BPM wordt verhoogd van vijf naar vijfentwintig jaar, een flink verschil dus. De grijskentekenregeling blijft overigens wel bestaan voor bestelwagens die worden ingezet voor gehandicaptenvervoer.

Wie kiest voor een elektrische bestelwagen, heeft ook recht op een milieu-investeringsaftrek van 45 procent. Let wel, voor maximaal het investeringsbedrag met aftrek van 11.000 euro. Als je gaat voor een waterstof-bestelwagen, die op dit moment overigens nog niet op de markt zijn, geldt de MIA voor een bedrag van maximaal 125.000 euro.

Volledig willekeurig hebben we drie elektrische bestelauto’s uitgelicht om je een idee te geven wat zij aan specificaties bieden.

Toyota Proace Electric / Citroën ë-Jumpy / Opel Vivaro-e / Peugeot e-Expert / Fiat e-Scudo

Met een vanafprijs van ongeveer 30.000 euro excl. BTW heb je al één van deze vijf broertjes. Ze bieden dezelfde ruimte en dus functionaliteit als hun brandstofbroers. Daarnaast heb je een actieradius van 230-330 kilometer. Het opladen geschiedt met 3-fasen 11 kW aan een openbare of thuislader. Bij een snellader kun je tot 100 kW opladen en ben je 30 tot 45 minuten kwijt voor een volle accu.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Eén van de meest spraakmakende bedrijfswagens is de ID. Buzz Cargo. Het lijkt net een rijdend reclamebord. Dit model is niet verkrijgbaar met een brandstofmotor en is daarom zo efficiënt mogelijk als elektrische auto ingericht. De vanafprijs van 46.200 euro excl. BTW is stevig, maar daarvoor krijg je wel een 77 kWh accupakket en ruim 400 km actieradius. Opladen gaat met 3-fasen 11 kW of met 170 kW aan de snellader. Vooral dat laatste is bovengemiddeld voor een elektrische bestelauto.

Citroën ë-Jumpy Hydrogen / Opel Vivaro-e Hydrogen / Peugeot e-Expert Hydrogen

Aan de andere kant van het spectrum heb je de waterstofmodellen. Het aantal vulstations is op ongeveer twee handen te tellen, maar die ontwikkeling gaat snel! Dat is ook de reden dat de Stellantis-groep waterstof bestelauto’s aanbiedt. De accu is slechts 10,5 kWh groot en daarmee kun je 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Voor langere afstanden kun je waterstof tanken c.q. vullen, waarna je 400+ km ver kunt rijden. De eerste bestelauto’s zijn al geleverd.