De overheid heeft in de Klimaatnota uiteengezet dat er vanaf 2024 uitsluitend nog leaseauto’s ingezet mogen worden die zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn. Dit is uiteraard een goede zaak voor het milieu, maar het zijn ingrijpende plannen die voor flink wat opschudding zorgen.

Het gaat snel met de EV. Vanaf 2035 mogen er, als alles volgens plan gaat, alleen nog maar nieuwe auto’s worden verkocht die zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn. Waarbij overigens wel een uitzondering zal worden gemaakt voor kleine sportwagenproducten als Lamborghini en Ferrari, zo hebben de hoge heren in Brussel besloten. Voor de Nederlandse overheid gaat dat echter nog niet snel genoeg. Er wordt namelijk hard gewerkt aan een plan om vanaf 2024 enkel nog leaseauto’s met elektrische aandrijflijn toe te staan. Eerder werd hiervoor het jaar 2025 als ingangsdatum genoemd, maar volgens de meest recente Klimaatnota moet deze paleisrevolutie al in 2024 gaan plaatsvinden. Men wil op deze manier de EV een boost geven onder de zakelijke gebruikers. Dat is nodig geworden omdat de bijtelling die wordt berekend in het geval van EV’s steeds verder omhoog gaat, waardoor het gat met de bijtelling die in rekening wordt gebracht voor auto’s met verbrandingsmotor steeds kleiner wordt. Daardoor kiezen zakelijke berijders minder snel voor een EV en eerder voor een hybride, en dat is een ontwikkeling waar het milieu niet bij gebaat is.

EV-aanbod stuk groter voor particuliere kopers

Er moet ook wel iets gebeuren, omdat Nederland de beloofde verlaging van de CO2-emissie als onderdeel van het reduceren van de stikstofemissie niet kan realiseren. De overheid moet dus stappen zetten en dat gebeurt onder meer door het vergroenen van het zakelijke wagenpark. Als er vanaf 2025 enkel nog nieuwe zakelijke leaseauto’s op de weg zouden verschijnen met een emissievrije aandrijflijn, levert dat volgens experts een besparing op van maar liefst 1 megaton aan CO2. En dat is niet het enige beoogde doel, want als er meer elektroauto’s zakelijk worden ingezet, komen die op termijn uiteraard ook op de occasionmarkt beschikbaar, waardoor het EV-aanbod voor particulieren ook een stuk groter wordt. Die lopen nu nog vaak tegen het probleem aan dat het aanbod beperkt is en de prijzen zodoende relatief hoog. Dat is fijn voor de restwaarde van EV’s, maar het zorgt er tevens voor dat mensen minder snel overstappen naar een milieuvriendelijker manier van autorijden. Een valkuil zou daarbij wel de export kunnen zijn. In het verleden gebeurde het nog weleens dat automodellen, die vanwege hun milieuvriendelijke aandrijflijn flink werden gesubsidieerd, als nieuw na gedane zaken werden geëxporteerd. Hierdoor ging de beoogde milieuwinst in eigen land in rook op. Een goed voorbeeld daarvan was de Mitsubishi Outlander PHEV.

Ambitieus plan, met uitdagingen

Het is mooi dat onze overheid zo’n ambitieus plan heeft opgesteld dat ervoor zal zorgen dat de emissie van schadelijke stoffen flink wordt gereduceerd. Het is nu eenmaal een feit dat een EV een stuk milieuvriendelijker rijdt dan een auto met verbrandingsmotor. Er zijn echter ook uitdagingen. Zo blijven EV’s duur. Autofabrikanten gingen ervan uit dat de gemiddelde EV-prijs zou dalen door schaalvoordelen. Echter de materiaal schaarste en leveringsproblemen, onder meer door het chiptekort en de oorlog in Oekraïne, gooiden roet in het eten. Door die ontwikkeling en de leveringsproblemen bij nieuwe EV’s zal het voor de leasebranche lastig worden om EV’s tijdig geleverd te krijgen op het moment dat het nieuwe plan in werking gaat. Doordat de tekorten volgens experts nog circa 2 tot 3 jaar kunnen aanhouden, bijvoorbeeld met betrekking tot kabelbomen en chips, zal de productie van EV’s in de komende jaren op een lager pitje staan dan oorspronkelijk was gepland. Desalniettemin is het alleen maar toe te juichen dat onze overheid zo’n vaart zet met het vergroenen van ons wagenpark. Van de milieuwinst die daarmee gerealiseerd kan worden, profiteren we immers allemaal.

elektrische leaseauto’sElektrische leaseauto’s – Hoe zit dat dan met opladen?

Als we dan met z’n allen elektrisch rijden, dan moet er ook geladen worden. Hoe zorgen we ervoor dat het elektriciteitsnet niet overbelast wordt als we allemaal op hetzelfde moment gaan opladen? Om dit te voorkomen moet je er rekening mee houden dat het niet allemaal vanzelf gaat. Uiteraard zijn de energiemaatschappijen druk bezig om meer capaciteit te kunnen leveren, maar dat zijn tijdrovende processen. Het is dus zaak om ook zelf te kijken wat je kunt doen. Denk aan uitgesteld laden, opladen als het daltarief ingaat, opladen als de stroom het goedkoopst is (midden op de dag en ’s nachts) is vooral interessant bij een dynamisch contract etc. Er zijn diverse apps op de markt die je hierbij kunnen helpen. Door met deze factoren te spelen kun je je elektrische auto het goedkoopst opladen op het moment dat het ook het interessantst is voor het elektriciteitsnet. Gezien de gestegen prijzen voor het thuis opladen van je elektrische auto is het interessant om dit goed te onderzoeken!